Er jeg for tyk?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Til at starte med, vil jeg besvare dit spørgsmål: Ud fra det du skriver, så er du er bestemt ikke for tyk! I din alder sker der meget med kroppen. Det er omkring 12-års-alderen at mange piger begynder at komme i puberteten. Det er normalt at man tager lidt på i vægt - det bruger kroppen til at vokse af og til udvikle brysterne, hofterne og balderne. At tabe 4 kg på et par uger er ret meget, og ikke godt for dig.

Det lyder ikke rart at du går og har det sådan, som du skriver med din krop og vægt. Og det må gøre dig utrolig træt i løbet af dagen, at du kun spiser en rugbrødsmad og et æble på en hel dag. For så får kroppen ikke sin nødvendige energi og det er ret alvorligt.

Men hvor er det sejt at du har prøvet at få hjælp af dine lærere og af din mor. Der skal mod til at bede om hjælp og tale om problemet. Jeg håber, at din lærere hjælper med, at du ikke bliver mobbet med ord som 'anoreksi unge' - det er slet ikke ok, og de skal lærerne altså gøre noget for at stoppe.

Jeg kan godt forstå, at din mor er bekymret over at du ikke spiser nok. Hun vil jo det bedste for dig! Og det er at du er sund og rask.

Du skriver at du godt ved, at du har en spiseforstyrrelse. Mon det er noget du selv har tænkt eller måske noget din mor har sagt? Ud fra det du har skrevet, synes jeg også at det kunne lyde som om at du har en spiseforstyrrelse. Mon din mor ved, at der en indre stemme som siger du er tyk og den skam der dukker op, når du spiser? Det synes jeg er vigtigt, at hun får at vide - måske kan du tale med hende om det eller skrive det til hende. Så du ikke kæmper alene mod stemmen og skammen, men får støtte til at det er dig og ikke stemmen og skammen, der styrer dig.

Derfor tænker jeg også, at det er en god idé at tage til lægen, så du kan få hjælp. For det lyder som om, at I har brug for hjælp. Hvad tænker du om at tale med din mor om, at det ville være en god idé at komme til lægen? Så kan hun bestille en tid og gå med til lægen. Hvis det er svært at sige til din mor, kunne det måske være en idé at vise hende dit brev her?

Du (og din mor) kan også læse og få rådgivning om spiseforstyrelse her: www.spiseforstyrrelser.dk, Det er en gratis rådgivning for unge og deres familie med spiseforstyrrelser eller selvskade. Man kan også ringe til deres rådgivere og spørge dem til råds på 70101818 i hverdage mellem kl 18-20.

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Og jeg håber at du kan få noget hjælp snart, så du kan få et sundere forhold til mad og din krop.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser