Brev
Er jeg fed
Hej bb
jeg er en pige på 10 år i lang tid har jeg følt mig meget tyk og det er jeg rigtig ked af også fordi at mine veninder er pæne og slanke
jeg føler mig bare tyk og grim jeg er 1,42 høj og vejer 41,9 kg ?????
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært ikke at sammenligne sig med sine veninder. Og hvis de ser tynde og slanke ud – så kan man nemt komme til at føle sig tyk. Også selv om man slet ikke er det.
Når man skal at finde ud af, om man er for tyk, er det ikke kun vægten, man skal se på.
Der er nemlig meget stor forskel på kroppe. Nogle er spinkelt bygget, mens andre er kraftigere med større muskler. Nogle kommer tidligt i puberteten, hvor kroppen ændrer sig, og man tager på. For andre sker det først senere. Derfor siger vægten ikke altid noget om, man er for tyk.
Jeg kan derfor ikke fortælle dig, om du er for tyk. I stedet vil jeg råde dig til at tale sundhedsplejersken på din skole. Hun er vant til at tale med børn, der bekymrer sig om vægten. Sundhedsplejerskerne kommer tit på flere skoler, så du skal nok lige undersøge, hvornår hun er på din skole. Det kan din mor måske hjælpe dig med? Eller din lærer?
Det hjælper tit at tale med andre om sin bekymring. Hvordan ville det være for dig, at tale med din mor om dine tanker om vægt? Hun kan også hjælpe dig med at spise sundt, hvis det viser sig, at du vejer for meget.
Når vi ser reklamer, film og billeder i tv og blade, er det tit meget tynde piger, vi ser. Derfor kan det godt ende med, at vi føler, at det er normalt at være tynd. Og at det er pænest.
Men husk på, at det at være pæn handler om rigtig mange andre ting end vægt. Det handler jo også om smil, øjne, udstråling. Og gode ideer, fis og ballade - alt det der gør dig speciel og unik.
Herfra får du et stort kram!
Kærlig hilsen BørneTelefonen