Brev
er jeg en luder
kære brevkasse
jeg er en pige på snart 16 år, jeg var en gang ude for et uheld, jeg gik alene hjem fra en fest og blev overfaldet, slået og voldtaget, men det er ik det der er problemet,
mit problem er at jeg for lidt over et år siden var sammen med en dreng, og så var jeg sammen med en ny dreng ovs. og nu ved hele min skole det,
jeg har bare indenfor det sidste år varet sammen med de fleste drenge fra min storebrors skole der altså går i hans klasse, og det har min storebror ik haft noget problem med.
men nu bliver jeg kaldt for luder, af de andre fra min skole, altså min store bror bor i en anden by sammen med min far og jeg sammen med min mor.
men det er ik en rar følelse at blive kaldt luder, men jeg vil gerne vide om jeg er en luder nu når jeg har været sammen med en masse fyre, men ingen af dem var min kæreste,
hilsen en måske luder.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er helt urimeligt, at nogen kalder dig luder. Derfor er det godt, at du har skrevet brevet. Uanset hvad du har gjort eller gør fremover, er der ingen der har ret til at kalde dig eller andre for en luder. Så nej, du er ikke en luder.
Jeg kan godt forstå, du bliver påvirket når du bliver kaldt sådan. Det er på ingen måde i orden. Er der nogen lærere eller andre voksne, som ved at du bliver kaldt for luder? Måske din storebror kan hjælpe? Selv om din bror bor i en anden by kan han jo godt hjælpe med, at du får talt med lærerne. Hvis din mor ikke ved, hvad der sker, vil det også være en god idé at få snakket med hende – så hun kan støtte dig og hjælpe dig med at få en snak med lærerne. Det skal jo ikke fortsætte. Lærerne skal være med til at sørge for, at det ikke sker, for de har ansvaret for at I alle trives. Lærerne kan ved at tale om det vise, at det ikke er noget, skolen accepterer.
Er der nogen, der ikke kalder dig luder? Måske kan den eller de være med til at gå til lærerne? Nogle gange er det nemmere, hvis man ikke er alene. På den måde viser I også lærerne, at det ikke kun er dig der bliver påvirket af, at du bliver kaldt øgenavne.
Det giver dårlig trivsel på skolen eller i en klasse, når der tales ned til nogen eller bruger øgenavne. Det kan godt være, at andre ikke bliver kaldt luder eller andre grimme ting, men de kan blive bange for, at det er dem der bliver den næste og derfor tør de ikke at sige fra. Derfor er det vigtigt for dig og også for alle andre, at det stopper.
Jeg vil også gerne stille dig nogle spørgsmål omkring drenge. Det håber jeg er ok?… Det er et voldsom overgreb, du har været udsat for og det kan godt påvirke i lang tid. Måske påvirker det dit forhold til drenge? Jeg bliver nysgerrig efter, hvordan du selv har det med at have været sammen med de fleste drenge fra din storebrors klasse. Er du ok med det? Har du haft lyst til det, eller er der andre grunde? Jeg bliver bekymret for, om du har et afslappet forhold til det at være sammen med drenge. Dine oplevelser fra uheldet kan godt påvirke din måde at vurdere, hvad der er rigtigt for dig at gøre i forhold til det seksuelle. Det var bare lige en tanke.
Jeg ved fra andre unge, som har været udsat for seksuelle overgreb, at de har haft svært ved at vurdere, hvordan de har det. De fortæller, at det at være seksuelt sammen med nogen, som de ikke er kæreste med eller på andre måde har følelser for, giver dem en følelse af kontrol over det der sker. En kontrol som de oplevede blev fratvunget dem under overgrebet. Det er ikke sikkert, du har det på samme måde – men måske er det en idé at mærke efter, hvordan du har det og få talt med nogle voksne har viden om betydningen efter overgreb – fx hos http://www.voldtaegt.dk
Hvis du har lyst til at tale mere med os, så er du altid meget velkommen på 116111
De kærligste tanker fra BørneTelefonen