Ensomhed, Selværd, At være bange.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære V på 12 år.

Tak for dit lange og meget veldisponerede brev herind til BørneBrevkassen, i dit brev starter du med at gå helt tilbage til, hvordan du har haft det i børnehaven. Det er flot og meget grundigt af dig, at du har været så detaljeret omkring dine oplevelser så langt tilbage i tiden.

Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå der har været mange vanskelige oplevelser for dig. Du fortæller om hvordan din skole lukkede, og blev lavet om til en friskole med ganske få elever. Jeg ved fra andre børn, der går på mindre skoler, at der er klare fordele og ulemper ved sådanne skoler. Det lyder som om dine erfaringer går på, at du har haft vanskeligt ved at finde nogle gode stabile kammerater. Jeg tænker det må have været rigtigt hårdt for dig, når du gang på gang har oplevet at klasserne er blevet ændret og lagt sammen på nye måder, sådan at de kammerater du var begyndt at kende, igen er forsvundet.

Jeg vil gerne springe til det allersidste du skriver i dit brev. Her fortæller du nemlig, at du helst vil klare tingene selv. Selv om du skriver det, tænker jeg du gaber over en stor mundfuld. Allerede nu deler du dine udfordringer med brevkassen, og det er et skridt i den rigtige retning, godt gået! Måske har det været en overvindelse at skrive hertil? Det har nok krævet en del mod, tænker jeg.

Selv om du gerne vil løse tingene selv, spekulerer jeg på, om du kan finde det mod igen sådan at du kan få noget voksenhjælp. Mon du kan det…? Jeg ved godt, at det muligvis kan være grænseoverskridende, specielt fordi du har gået så lang tid alene med de problemer du har. I dit brev fortæller du, at du kalder din mor Mette og din far for far, ud fra det tænker jeg, om du lettest kan tale med din far om, hvordan du har det?

Det vil sikkert føles som en stor mundfuld for dig, men måske er de derhjemme i forvejen klar over, at nogle ting er svære for dig. Mon de har bemærket det, når du ikke kan sove, og når du løber væk noget tid ad gangen? Måske er de i tvivl om hvordan de bedst kan hjælpe dig, under alle omstændigheder er det ikke en hjælp for dig, at få at vide, at du er unormal.

Det er du i øvrigt ikke, jeg ved at mange børn går og tumler med nogle af de samme problemer som du gør. Jeg ved godt det ikke gør dine problemer mindre, men du er ikke alene om at føle det som du gør. Måske er de derhjemme i tvivl om, hvordan de bedst kan hjælpe dig, nogle voksne har vanskeligt ved, at tale med deres børn om problemer. Jeg spekulerer derfor over, om det kan være en ide for dine forældre at kontakte Børns Vilkårs Forældretelefon? Nummeret er 35 55 55 57.

For at de kan ringe dertil, er det selvfølgelig nødvendigt at de kender til muligheden. Måske kunne du starte med at fortælle din far, at du har skrevet hertil? Hvad mon han vil sige til det? Hvis han spørger til hvorfor, kan det måske være en mulighed til at fortælle om nogle af dine udfordringer?

Når du er meget på nettet ved computeren, tænker jeg på om det er en ide for dig at besøge den hjemmeside der hedder www.lmsnyt.dk . Det er en hjemmeside lidt ligesom Børns Vilkår, men det er målrettet selvskadende adfærd – som cutting. Derinde kan du i ro og mag selv måske finde nogen brugbare råd, hvad tænker du om den mulighed for hjælp?

I forhold til de spørgsmål du har omkring at onanere, ved jeg at mange børn på din alder har haft rigtigt god glæde af hjemmesiden

www.sexlinien.dk

Jeg tænker ikke at lysten til at onanere, har noget at gøre med ensomhed, sexualdriften er helt naturlig for alle og er især stærk i puberteten og ungdommen. Mange drenge oplever at de efter at have onaneret, føler sig lidt mærkelige, men også lettede. Nogle beskriver det som at de skammer sig over det. Andre spekulerer over om de gør det for meget, for ofte eller for lidt. Der er ikke noget "rigtigt" svar på det, for det er meget individuelt. Måske har du helt andre tanker og spørgsmål i den retning, hvis du har det, kan sexlinien måske være en rigtigt god side for dig at søge oplysninger.

Jeg tænker nogle at de spørgsmål du har i dit brev, og nogle af de ting du fortæller om, kan du måske selv finde en løsningsretning på.

Selv om det kan være svært, håber jeg du vil prøve at få noget hjælp og få talt med en voksen. Du beskriver, at du er for genert til at sætte ord på dine problemer. Kan det derfor være en ide for dig, at bruge børnechatten inde på Børns Vilkårs hjemmeside? Når du chatter med en rådgiver, kan du stadig være helt anonym uden at fortælle hvad du hedder.

Helt anonymt kan du også kontakte BørneTelefonen på 116 111 og der øve dig på at fortælle om dine bekymringer til en, der ikke kender dig. Rådgiverne sidder klar ved telefonerne! Er det en ide tænker du?

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?