Brev
Depression?
Hej
jeg er en pige på 15 år, og haft det virkelig dårlig her i snart lang tid.
Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men føler ikke jeg har noget energi til noget som helst, og for derfor heller ikke gjort noget. Jeg føler mig bare så ulykkelig, at jeg slet ikke kan overskue noget som helst, og har for det meste bare lyst til at sove. Jeg synes bare det er blevet værre og værre, og er nu begyndt at overveje om det kunne være en depression?
Har ikke fortalt till nogen hvordan jeg har det, for kan ikke engang rigtig forklare det til mig selv. Er begyndt at blive bange for, at jeg skal føle sådan her for evigt.
Undskyld hvis jeg ikke forklarer mig godt nok, og undskyld hvis jeg tager tid fra folk med større problemer.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, jeg synes det er godt, du har skrevet her ind til os, for jeg ved, at der er mange som går og har det ligesom dig.
Når man føler at der ingen energi er, uden en egentlig grund, kan det meget nemt gøre en modløs. Måske, fordi vi er vant til her i livet, næsten altid, at vide hvorfor, og hvad der sker med os? Jeg tænker, vi har brug for at kende årsagen til hvad det er der suger energien og fx hvorfor vi ikke orker så meget som vi plejer.
Jeg tror, der er rigtig mange unge på din alder, der ind imellem, kan genkende den følelse og fornemmelse, du beskriver. Det er normalt, at have perioder, hvor man ikke rigtig gider noget og føler sig trist og måske ligefrem deprimeret, eller meget utilfreds med sig selv.  Det er også en periode hvor der sker rigtig mange ting i livet, både med at udvikle sig fra barn til ung, og samtidig ting if. til venner, veninder, kærester, at være på 24/7 via facebook, sms og tanker om fremtidig uddannelse. Så taber man altså pusten ind imellem. Den følelse du har, er desværre for rigtig mange, en uundgåelig del af det, at komme i puberteten. Det er også helt normalt, når du tænker, at det er svært at tale med andre om det... Men det er alligevel næsten altid en rigtig god idé at gøre det... Mon du kan finde modet til det?
Hvis du synes, det er svært at tale med andre om, hvordan du har det, så kunne du måske vise dit brev og mit svar for at få samtalen i gang...? Jeg tænker, at det ville være godt, hvis du kunne finde en, som du er tryg ved. Det kunne være din mor eller far eller en anden, du kender. Din lærer, din læge eller sundhedsplejersken på din skole. Jeg tænker umiddelbart ud fra det, du skriver, at dine følelser er helt almindelige og at det du har brug for, nok er at tale med nogen om det og få lidt ro og lidt luft omkring dig. Jeg håber, du snart får talt med en eller flere om dine tanker og følelser.
Ikke alt her i livet kan vi klare alene helt selv, men alligevel, betyder det meget for os psykisk, at kende årsagerne til, hvorfor vi har det svært, og hvordan vi selv kan gøre noget for at få det godt igen. Du fortæller, at du har haft det virkeligt dårligt i snart lang tid. Det virker til, at nu synes der skal ske noget, så du bedre kan se fremad og få tanket op på energiniveauet.
Du skriver, at du ikke har gjort noget selv - men måske har du tænkt over hvad du kan gøre (at tænke er, også at gøre noget - et første skridt på vejen)? Jeg vil foreslå, at du skriver dine tanker og idéer ned - uden at være kritisk over hvor skøre de kan være eller om du orker at føre tanken ud i livet lige nu. Du kan brainstorme på 'hvad giver mig energi', 'hvad hjælper mig til at gøre det' - lade idéerne ligge en dag og tag fat i idéerne og sortér i dem der er aktuelle lige nu, altså det du først vil tage fat på. Det kan fx være 'tale med mor om støtte til at komme i gang', 'får jeg søvn nok?', 'lave en lektiegruppe', 'får jeg energi fra kost og motion' og 'hvem og hvad kan støtte mig her' ?
Herefter kan du lave en plan over hvad du vil og hvordan du får det sat i værk. Det kan fx være, at du har brug for at lave en skema over din uge, fx  hver dag er der lektier 15.00 - 16.30, mandag, onsdag og fredag går jeg en tur kl. 16.30 - 17.00 - et skema eller en kalender kan hjælpe på, at skabe overblik, og det kan også hjælpe på at vi gør noget som giver os energien tilbage. Det behøver ikke at være et tætpakket skema 'Lyder det helt skørt det jeg foreslår...? Så er det også helt ok, det viser at du overvejer forslaget...
Jeg vil komme med nogen forslag og idéer til hvad der kan hjælpe dig - håber det er okay for dig? En af de ting, der måske kan hjælpe, er fx at ændre på kost, motion og frisk luft. Jeg tænker, at det nok ikke er noget, du lige nu har lyst og overskud til, men ikke desto mindre, så hjælper det! Måske vil en gå- eller løbetur i dagslys ikke gøre dig glad og frisk med det samme, men der er mange undersøgelser, der viser, at motion og frisk luft påvirker ens psyke.
Jeg håber du synes, at du kan bruge forslagene og idéerne. Du er altid meget velkommen til at ringe eller sms'e ind på 116 111, eller måske logge på Chatten. Vi er i hvert fald klar til at lytte til dig og tale med dig.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen