Brev
Bange
Hej.
Jeg er en pige på 14 og jeg har overvejet hvordan man begår selvmord, jeg ville aldrig gøre det, men nogle gange tænker jeg bare at jeg ikke skulle eksisterer, jeg er bange for at have angst og depression jeg ved godt at man ikke kan stole på nettet men, alle de online test jeg har taget har sagt at jeg har det, jeg tør ikke sige det til min familie eller mine venner for jeg vil ikke gøre dem bange eller bekymrede, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg håber i kan hjælpe, og igen jeg kommer ikke til at begå selvmord jeg har bare tænkt på det, jeg håber ikke at i bliver påvirket af dette brev hvis i gør er jeg meget meget meget ked af det. Jeg tænker også altid på hvad andre tænker og om jeg gør tingene godt nok.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år eller jeg kunne måske også skrive kære teenager.
Jeg har læst dit brev om dine tanker. Tanker om selvmord, om ikke at skulle eksistere, angst, depression og om en tvivl om at gøre tingene godt nok. Jeg kan godt forstå din frygt, for at bekymre dine venner og familie med dine tanker, men måske er tanker som dine, slet ikke så fremmede for din familie og venner, som du måske tror.
Når man er barn er alting så umiddelbart og lige til. Som barn tænker man ikke over så meget over hvorfor tingende er, som de er. Man tænker ikke så meget over livet og sin egen eksistens. Men det hele ændrer sig når man bliver teenager. Pludselig dukker der store tanker og følelser om livet frem, om at være til, eller om ikke være til. Hvilken plads i livet har vi? Hvad er meningen med det hele. Jeg tror du vil finde ud af, at tanker som disse slet ikke er så unormale.
Du skriver om selvmord, og samtidig gentager du også flere gange i dit brev, at det ikke er noget du rigtigt har i sinde, men bare som jeg forstår det er et tankespind du laver. Jeg tror det er langt mere normalt end du måske forestiller dig. I takt med at man som ung begynder at spekulere på hvad man skal her i denne verden, er det jo slet ikke så fjernt også at komme til at tænke på hvordan verden ville være, hvis man ikke var i den. Jeg tænker at det er skræmmende at opdage, at man er kommet til at tænke sådan nogle tanker.
Men omvendt så kunne man måske sige, at det er igennem sådan nogle tanker, at det går op for én, hvor meget i livet man har som er dejligt. Jeg synes du er rigtig modig og dygtig, til at sætte ord på dine tanker. Jeg synes også det at du tænker så dybt over tingende, fortæller at du er meget moden, velovervejet og omsorgsfuld. Jeg tænker at dine familie og venner er stolte af dig, med dine gode egenskaber.
Til sidst vil jeg bare lige skrive lidt omkring at du er bange for at have angst og depression, fordi du har taget forskellige test på nettet. Jeg tror rigtig mange, vil “fejle” meget af det, som man kan teste i de test. F.eks. hvis man skal svare på et spørgsmål der lyder, “Var du ked af det i går”? Hvor mange tror du ikke ville kunne sige, at de var lidt kede af det i går? Jeg tænker ikke, du kan bruge sådan nogle test til særlig meget.
Jeg synes bare du skal mærke efter, hvordan du har det. Hvis man har en depression, er man rigtig trist hele tiden, og ikke bare engang imellem. Angst er vi nok alle lidt indimellem, og skulle du lide af angst. Så tror jeg du ville selv ville vide det.
Jeg synes bare du skal mærke efter, hvordan du har det. Hvis man har en depression, er man rigtig trist hele tiden, og ikke bare engang imellem. Angst er vi nok alle lidt indimellem, og skulle du lide af angst. Så tror jeg, du selv ville vide det.
Jeg ved vedhæfter lidt om mere om angst du kan læse om og så er du altid velkommen til at ringe ind til os på børnetelefonen, hvis du vil snakke mere med os på 116111
Bange, utryg, angst
Kram fra børnetelefonen.