Brev
Mig, Far, Mor, Skole…
Kære Børnetelefonen.
Jeg er en pige på snart 13 år, Jeg har en masse problemer på en gang,
Jeg har mange problemer med min Familie. Mine forældre er skilt og de skændes ret tit, Jeg bliver rigtig ked af det når de skændes. De glemmer helt jeg er her,
Jeg bor hos min mor og ser kun min far en weekend hver 2 uge. Og det er min far jeg elsker mest og vile bo hos. Men når jeg snakker med min mor flipper hun helt ud og jeg kan ikke klare det.
Jeg snakker med en Psykolog hver uge og det er der mange der gør grin med fordi de tror jeg er psykopat. Og det er jeg virkelig træt af,
Det er ikke kun derhjemme jeg har problemer, Min skole er virkelig en sod skole. Og ar sådan ca 4 venner ud af 32 børn i min klasse. Jeg starter snart i 7 klasse og jeg har fået C2 i Matematik. Og C3 i Dansk, Altså alt sammen langt under middel. Jeg har ingen at tale med om det,
Jeg ringer tit til min far for at fortælle hvor meget jeg elsker ham, Men det er hårdt for jeg savner ham rigtig meget.
Jeg har os en kæreste som jeg ikke er stolt af, han hænger på alle piger og når jeg så skal snakke med min Psykolog sidder jeg bare med hovedet i hænderne fordi jeg ikke kan klare at snakke med hende.
Jeg har en kasse med en masse glas og skrabere i fordi jeg får det så dårligt at jeg skære i mig selv.
Kære Brevkasse ville i ikke godt hjælpe? 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Vi vil selvfølgelig prøve at hjælpe dig. Jeg vil først gerne fortælle dig, at det er mega sejt, du har fundet modet til at skrive ind, trods alle de svære ting.
Det er desværre ikke ualmindeligt, at børn og unge føler sig overset i deres forældres skilsmisse. Jeg kommer til at tænke på, om du altid har haft det med din mor, som du har nu? Der er heldigvis noget du kan gøre, hvis du gerne vil bo hos din far. Du skriver, at du har snakket med din mor, men hun ikke reagerer. Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt din far, at du gerne vil bo hos ham? Når man er fyldt 10 år, har man ret til at fortælle statsforvaltningen, hvor man gerne vil bo. Du kan ringe til det der hedder Børnenes Skilsmissetelefon på 20600550. Her sidder søde børnerådgivere klar til at vejlede dig. Du kan også læse mere omkring det her.
Det lyder rigtig fornuftigt, at du går til psykolog. Det kan for mange være en stor hjælp. For nogen tager det længere tid at åbne op for en psykolog, det er slet ikke unormalt. Jeg tænker, du kan give det en chance mere og se, om det ikke bliver lettere at snakke med hende/ham efter noget tid. Jeg kan godt forstå, du er træt af, at dine klassekammerater gør grin. Du nævner du har fire venner. Er det muligt at tale med en af dem? Du skriver også, at din kæreste hænger på alle piger. Er det noget, du har snakket med ham om? En kæreste skulle jo gerne støtte og gøre en glad.
Til sidst vil jeg spørge om nogen ved, at du skærer i dig selv? Det er rigtig vigtigt at få noget hjælp. Kan du måske snakke med din psykolog, eller din far om at få hjælp? Ellers er der noget der hedder LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Dem kan man tale med anonymt over telefon, chat eller mødes til en personlig samtale. Du kan læse mere om dem her.
Jeg håber, du får snakket med en, der kan hjælpe dig. Du er også altid velkommen til at ringe her ind på 116111.
Mange venlige hilsner BørneTelefonen