Brev
kan ikke mere
Hej
jeg er en pige på 16 år.
Min situation er at mine forældre har taget ALT fra mig. Min mobil, computer osv.
Jeg skændes med dem 24/7. Det har været bedere. Jeg må ikke ses med min kæreste eller mine venner. Jeg må ikke gå andre steder end skole.
Jeg har selvmordstanker og de bliver bare værre for hver dag der går. Det er psykisk udfordrende at være her. Min far hat været voldig mod mig som mindre (6-15 år gammel).
Jeg vil gerne flytte ud her fra selv om min forældre ikke vil have det. Jeg kan ikke mere. Hvad er mine rettigheder i denne situation? Hvad synes i jeg skal gøre?
Den eneste måde jeg kan kontakte omverdenen på er ved at smugle min mors computer ind på mit værelse. Min far har taget min mobil og prøver at logge ind på mine personlige ting. Hvilket ikke er i orden.
Jeg har virkelig brug for hjælp.
Mvh. Den ulykkelige pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, og godt at du har haft modet til at skrive herind. Det er tydeligt, at du har det svært, og at konflikterne med dine forældre er gået i hårknude. Det skal I have hjælp til at løse.
Lige nu fører dine forældre en overdreven kontrol over dig. Du har ret til et privatliv, og du må ikke isoleres derhjemme. Din mulighed for at kommunikere med omverden er blevet sværere, efter du har fået taget din computer og mobil. Det er ikke i orden, præcis som du skriver. Dine forældre forsøger sikkert at passe på dig på denne måde. Men det lyder som om, det helt har taget overhånd.
Du skriver, at du har selvmordstanker, og at de bliver værre og værre. Det er ikke meningen, at man som ung skal gå rundt og have det sådan. Jeg kan forestille mig, at selvmordstankerne hænger sammen med din situation derhjemme. Og måske også med at du tidligere har oplevet vold. Og derfor tror jeg, at hvis vi sørger for, at du får noget hjælp til det derhjemme, at selvmordstankerne vil blive mindre.
Det er derfor vigtigt, at der er nogle voksne, der bliver gjort opmærksom på, hvordan du går rundt og har det. En mulighed kunne være, at du fortæller til en god lærer eller pædagog, hvordan det går derhjemme. Han eller hun vil så kontakte kommunen, der vil sørge for, at du og dine forældre får hjælp. Måske er det svært for dig at overskue, hvordan du skal kunne fortælle det. Her kunne det måske være en idé at starte med at vise ham eller hende dit brev og måske mit svar?
Du kan også selv kontakte kommunen. Måske kan du låne en telefon af en af dine venner i skolen? Alle kommuner har en anonym gratis rådgivning. Telefonnummeret finder du på din kommunes hjemmeside.
En anden mulighed er, at vi på BørneTelefonen kan tilbyde dig en bisidder. En bisidder kan hjælpe dig med at kontakte din kommune og også tage med dig til møder. En bisidder kan hjælpe dig med, at dine rettigheder bliver fulgt. Hvordan du får en bisidder, kan du læse mere om her.
Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer, og at du har fået mod til at bede om hjælp – enten fra din lærer eller gennem en bisidder. Hvis du har brug for flere råd eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen