Brev
Jeg vil gerne begå selvmord
hej jeg er en pige på 9 år jeg vil rigtig gerne op til min bedstefar fordi at han var min bedsteven inden han døde skal jeg hænge mig selv eller lade være
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år,
Du skriver, at du vil begå selvmord, for din bedstefar er død. Jeg kan godt forstå, at du savner ham dybt – for han var jo din bedste ven. Når man mister et menneske, der betød rigtigt meget for en, kan man blive væltet omkuld af sorg. Jeg har skrevet med flere unge og børn på BørneTelefonen, der har haft tanker om selvmord ligesom dig.
Mange mennesker tænker ikke på døden – før de en dag pludselig ikke kan undgå det. Og derfor ved mange ikke rigtig, hvad de skal sige – eller gøre.
Mange børn i sorg fortæller, at folk omkring dem bliver akavede. De bliver måske helt tavse. Eller lader som om, at alt er OK – selvom al ting føles helt forkert! Det kan være fordi, de ikke ved, hvad de skal sige og gøre.
Alle har deres måde at sørge på. Men uanset hvordan man sørger, er det godt en gang i mellem at tale med andre om det. Så ved andre også, hvordan man har det. Jeg tænker på, om andre mon kan mærke, at du virkeligt er ked af det, og tænker meget på din bedstefar?
Mange der føler sorg, har stor lyst til at tale om den, de savner. Men det kan være svært. For måske kender du, at man kan være bange for at gøre andre ked at det. Og for at komme til at skabe en trist stemning. Men man kan ikke gøre det værre, ved at tale om det.
Hvis du har lyst til at tale om historier, billeder, dufte eller andet, der giver dig minder, så er det godt at gøre. Mange føler, at det er lidt som at ’hilse’ på den, man savner. Og de fleste oplever, at når man deler sorgen, så føles en lille smule mindre.
Der kan også være ting i livet, som er svære, og som gør at man har lyst til at komme væk. Jeg tænker på, at du måske har haft noget i dit liv, der gør at du gerne vil være sammen med din bedstefar? Der kan måske være sket ting, som gør at du tænker at du vil væk ? Ring ind til os på 116 111, hvis du gerne vil tale mere med os om ting, der måske er svære i dit liv.
Har du talt med nogen om det, som du skriver til mig? Det kan være en voksen, som du taler rigtig godt med – måske din mor eller far? Det er vigtigt at du fortæller nogen, om de tanker, du har. Hvis ikke du har nogen, du kan tale godt med lige nu, så kan du ringe til Børn, Unge & Sorg Jeg ved fra andre børn, at de kan være gode at tale med – for de ved virkeligt meget om det at blive væltet omkuld at savn og sorg.
Du kan også skrive et digt eller et brev til din morfar. Skriv til ham, hvad du føler, og hvordan du har det. Du kan læse det op for en voksen, og det kan være måden, du får fortalt det på.
Jeg forstår godt at du savner ham, men jeg ved også at han vil ønske det bedste for dig i livet.
Varme kram fra BørneTelefonen