Jeg vil gerne begå selvmord

hej jeg er en pige på 9 år jeg vil rigtig gerne op til min bedstefar fordi at han var min bedsteven inden han døde skal jeg hænge mig selv eller lade være

Pige, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 9 år,

Du skriver, at du vil begå selvmord, for din bedstefar er død. Jeg kan godt forstå, at du savner ham dybt – for han var jo din bedste ven. Når man mister et menneske, der betød rigtigt meget for en, kan man blive væltet omkuld af sorg. Jeg har skrevet med flere unge og børn på BørneTelefonen, der har haft tanker om selvmord ligesom dig.

Mange mennesker tænker ikke på døden – før de en dag pludselig ikke kan undgå det. Og derfor ved mange ikke rigtig, hvad de skal sige – eller gøre.

Mange børn i sorg fortæller, at folk omkring dem bliver akavede. De bliver måske helt tavse. Eller lader som om, at alt er OK – selvom al ting føles helt forkert! Det kan være fordi, de ikke ved, hvad de skal sige og gøre.

Alle har deres måde at sørge på. Men uanset hvordan man sørger, er det godt en gang i mellem at tale med andre om det. Så ved andre også, hvordan man har det. Jeg tænker på, om andre mon kan mærke, at du virkeligt er ked af det, og tænker meget på din bedstefar?

Mange der føler sorg, har stor lyst til at tale om den, de savner. Men det kan være svært. For måske kender du, at man kan være bange for at gøre andre ked at det. Og for at komme til at skabe en trist stemning. Men man kan ikke gøre det værre, ved at tale om det.

Hvis du har lyst til at tale om historier, billeder, dufte eller andet, der giver dig minder, så er det godt at gøre. Mange føler, at det er lidt som at ’hilse’ på den, man savner. Og de fleste oplever, at når man deler sorgen, så føles en lille smule mindre.

Der kan også være ting i livet, som er svære, og som gør at man har lyst til at komme væk. Jeg tænker på, at du måske har haft noget i dit liv, der gør at du gerne vil være sammen med din bedstefar? Der kan måske være sket ting, som gør at du tænker at du vil væk ? Ring ind til os på 116 111, hvis du gerne vil tale mere med os om ting, der måske er svære i dit liv.

Har du talt med nogen om det, som du skriver til mig? Det kan være en voksen, som du taler rigtig godt med – måske din mor eller far? Det er vigtigt at du fortæller nogen, om de tanker, du har. Hvis ikke du har nogen, du kan tale godt med lige nu, så kan du ringe til Børn, Unge & Sorg Jeg ved fra andre børn, at de kan være gode at tale med – for de ved virkeligt meget om det at blive væltet omkuld at savn og sorg.

Du kan også skrive et digt eller et brev til din morfar. Skriv til ham, hvad du føler, og hvordan du har det. Du kan læse det op for en voksen, og det kan være måden, du får fortalt det på.

Jeg forstår godt at du savner ham, men jeg ved også at han vil ønske det bedste for dig i livet.

Varme kram fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.