Brev
Hvordan fortæller jeg min psykolog?
Hej
Jeg har haft det svært over de seneste måneder. Jeg har haft symptomer på depression, og mine forældre har også bemærket at jeg har været/er deprimeret. Jeg har talt en lille smule med min mor om det, dog har jeg fået det til at lyde meget mindre voldsomt end det egentlig er. Jeg endte så med at få en psykolog pga. min mentale tilstand.
I takt med at have været deprimeret, døjer jeg også med selvmords tanker og selvskade, dog er jeg omkring to uger clean. Mine forældre og psykolog ved ikke noget om det, og jeg hved ikke om jeg kan fortælle mine forældre om det. Jeg har besluttet mig for at prøve at forbedre mig, og i den forbindelse tænkte jeg at jeg nok skulle fortælle nogen om det, så jeg kan få den hjælp som jeg har brug for. Jeg tror ikke at jeg ville kunne fortælle det til mine forældre direkte, men måske ville det være nemmere at fortælle det til min psykolog.
Men hvordan gør man så lige det? Jeg har fortalt hende mine symptomer og lign. men meget mere nedtonet. Hvordan fortæller jeg hende sandheden?
Hilsen en person som prøver sit bedste.
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig, der prøver dit bedste!
Tak for dit brev, og hvor er det godt du skriver.
Hvor er det sejt, at du har delt din situation med dine forældre. Det er godt at åbne op om sine tanker og følelser, det er en stor del af det at hjælpe sig selv. Du fortæller, at du er startet til psykolog, at dine forældre er informeret og at du har prøvet at inddrage din mor. Det giver mig en fornemmelse af, at du har gå på mod og det ser jeg som en styrke. Du mangler nu det sidste skub, så du også får fortalt om dine tanker om selvmord og selvskade.
Kan du huske, hvilken fornemmelse du sad tilbage med i kroppen, da du første gang åbnede op om dine deprimerende tanker?
Jeg ved fra andre, at det kan give en oplevelse af lettelse. Når man deler sine tanker, går man ikke længere med dem alene. Derfor tænker jeg, at det kan være godt, at få det sagt til din psykolog, at du gør selvskade og har haft tanker om selvmord. Jeg kan garantere dig for, at du ikke er den første, han eller hun har snakket med om sådanne tanker.
Psykologer er gode i den forstand, at de ikke har kendskab til ens venner og familie. Det betyder, at de kun forholder sig til din situation. Det skaber et frirum og en mulighed for at åbne op og tale direkte fra hjertet. Du skal ikke tage hensyn til om nogle skulle blive kede af det eller på anden vis påvirket af dine tanker. Psykologer er der for at lytte og for at give redskaber til at hjælpe sig selv. Det kan være grænseoverskridende, også selvom det er en psykolog, men det er desværre kun dig selv du snyder, hvis ikke du får fortalt hele din historie.
Hvis du vælger at få det sagt til din psykolog, synes jeg også du skal fortælle ham eller hende, at du gerne vil fortælle det til dine forældre, – men at du synes, det er svært. Din psykolog vil højst sandsynlig kunne snakke med dig om hvad der er svært, hvorfor det er svært og hvordan du kan få det sagt på en god måde.
Derudover vil jeg nævne, at mange bruger breve til at formulere ting, der er svære at sige højt. Et brev kan være én måde, at få det sagt til dine forældre. Hvis du får lyst til at skrive et brev, kan du få hjælp på BørneTelefonens hjemmeside. Her har vi lavet en guide som kommer med råd til at få skrevet et godt brev. Link finder du her.
Jeg håber, mit brev kan være med til at give dig det sidste skub. Jeg tænker, at du vil opleve en glæde over at få det sagt. Det er vigtigt, at man bruger de mennesker, man har omkring sig.
Hvis du får brug for flere råd eller anden form for vejledning, er  du altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på nr. 116111.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen.