Brev
depression og selvmordstanker
hej brevkasse.
jeg har en “let-moderat” depression, og jeg har flere gange været ved lægen og snakke om det. Jeg er også over halvvejs i behandlingen hos en psykolog, men uden medicin.
jeg tror jeg har haft depression flere gange i mit liv. første gang i 2. klasse, måske endda før pga angst for skolen.
Jeg har flyttet folkeskole flere gange, bla. pga mobing. Nu har jeg så startet på mange forskellige uddannelser efter gymnasiet, men gennemfører dem aldrig.
Da min bedstemor døde sidste år, væltede det mig virkelig omkuld. Det var så først her i vinters, jeg turde gå til lægen med mine problemer, efter flere sammenbrud.
Psykologbehandlingen har hjulpet mig, men det er som om, jeg bare skal skrive dagbog ud af problemerne? og så er det bare så dyrt. jeg føler ikke helt det er en effektiv nok behandling? selvom det har hjulpet.
Jeg har det ihvertfald stadig skidt, og er ked af det meste af tiden.
På det seneste har jeg oftere tænk på selvmord. Hvordan jeg kunne gøre det. Jeg ved bare, jeg ikke tør. Og jeg vil heller ikke gøre min mor ked af det. jeg tør ikke fortælle nogen om, hvor skidt jeg faktisk har det. jeg har ikke engang turdet fortælle psykologen om selvmordstankerne.
min mor er opmærksom på, at jeg har problemer og går til læge. og hun vil jo gerne hjælpe. jeg tror bare ikke hun ved, hvad hun skal sige eller gøre. jeg tror hun prøver.
Nu overvejer jeg at starte en ny uddannelse med et fag, jeg synes er meget spændende. men jeg er bare så bange for ikke kunne gennemføre det, eller igen ingen elevplads få. Jeg er så bange og bekymret, og tror slet ikke på mig selv. jeg tror slet ikke på, jeg nogen som helst succes kan få. jeg bliver ældre og en større fiasko for hver dag, der går.
jeg føler mig modløs hver eneste dag, selvom jeg kæmper og virkelig prøver, men det er bare så svært, at jeg some tider har lyst til helt at give op. jeg vil bare så gerne være rask og glad og komme helt ud af det her… det kunne være så godt, hvis bare jeg kunne få noget støtte til at gennemføre en uddannelse…
jeg håber mit brev er velkommen…
Pige, 23 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Dit brev er meget velkomment. Du har meget fint forklaret mig din situation, og hvilke følelser du sidder tilbage med. Tak for det!
Først vil jeg sige, at det er super flot gjort af dig, at du har været hos lægen og psykologen. Det kan være enormt svært at samle mod til, når man har det så svært, som du har det. Alligevel viste du en drivkraft dér. Hvor kommer den fra? Det er en meget vigtig egenskab, du fandt frem!
Når man har det svært i sindet og døjer med en depression, så er der ikke nogen hurtig og nem løsning på problemet. Det kræver et stykke hårdt arbejde. At skrive dagbog kan være en lettelse, fordi man kan skrive om alle sine tanker og følelser uden at såre sine venner eller familie. På den måde kan man alligevel få lettet for det, der er svært. Det kan også være svært for psykologen at hjælpe dig bedst muligt, hvis der er nogle ting, du ikke fortæller – fx. om dine selvmordstanker. Som du selv skriver, vil du gerne være rask og glad, og det er første skridt at lægge kortene på bordet og være ærlig overfor psykologen. Dine tanker er ikke unormale eller forkerte – den type tanker rammer os mennesker, når vi føler os utilstrækkelige og ikke kan se meningen i livet. Det ved din psykolog også. Derfor vil det være til stor gavn for dig selv, hvis du kunne samle modet til at fortælle psykologen om dine selvmordstanker, og at du føler dig som en fiasko. Hvis du ikke er tryg ved at sige det højt i første omgang, kan psykologen måske få lov til at læse om dem i din dagbog?
Det lyder rigtig dejligt for dig, at din mor gerne vil hjælpe dig. Selvfølgelig er det ikke rart for forældre, at deres børn har selvmordstanker, men samtidig vil de fleste forældre gøre alt, hvad de kan for, at deres børn kan få det godt igen. Mon ikke din mor også vil det? Jeg tror, at du har ret i, at hun prøver at hjælpe dig, men at hun ikke ved, hvad hun skal gøre eller sige. Har du gjort dig nogle tanker om, hvad du godt kunne tænke dig, at hun gjorde eller sagde?
Det kan være meget grænseoverskridende at åbne op overfor psykologer og ens forældre, men jeg har talt med andre unge, der har været enormt glade for, at de alligevel gjorde det.
Når man er i gang med at arbejde med sig selv og på vej til at bearbejde en depression, kan det være en kæmpe stor mundfuld at starte på en uddannelse. Der er en masse ting, man skal gøre og forholde sig til – og hvis man ikke har overskuddet, vil man ofte få det værre. Har du tænkt på, om du mon skal vente til du har et større overskud og større tro på dig selv?
Kender du til Ungdommens Uddannelsesvejledning? Disse UU-centre findes i hele landet, og de vejleder unge til og med 30 år, der ikke er i gang med en uddannelse eller har et arbejde. Jeg tænker, at du kunne ringe til dem og fortælle om, at du overvejer en uddannelse, men at du på grund af din depression har brug for støtte til at gennemføre? Måske kan de fortælle dig om, hvilke muligheder du har, hvis du beslutter dig for, at du alligevel gerne vil i gang med en uddannelse nu? Du kan læse mere her og finde dit nærmeste UU-center: https://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/6til10klasse/ungdommens-uddannelsesvejledning
Jeg sender dig de allerbedste og varmeste tanker.
Mange kram fra BørneTelefonen