Brev
Skam omkring min identitet
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en 17-årig ung mand, der skammer sig over noget der skete i dag. Skriver ikke så tit, men jeg skal gøre mit bedste at få formuleret mine kvaler.
Det starter med at jeg er på vej hjem fra en fest, og jeg er ret træt og liderlig. Da fik jeg en idé om, at tage kontakt til en prostitueret via. en hjemmeside hvor man kan finde den slags annoncer.
Her er det værd at nævne at jeg aldrig har haft sex før, så det hele var ret nyt for mig.
Det ender med at jeg får bestilt en tid hos en og jeg tager derud virkelig spændt og nervøs.
Og jeg kom derud, var utrolig akavet, kunne ikke rigtig finde ud af det og ingen af os kunne rigtig lide det.
Og nu sidder jeg tilbage og skammer mig, og samtidig funderer over, hvorfor jeg gjorde det.
Jeg synes, at jeg gør flere og flere spontane ting, som jeg kommer til at fortryde bagefter, og som jeg halv-benægter ved at sige, at det ikke var den “rigtige mig” der ville gøre det.
Det har også noget at gøre med, at min rejse i min egen seksualitet har været ret tumult.
Fandt fx ud af, jeg godt kunne lide 2 drenge fra min gamle skole, og en af dem er jeg stadig dybt forelsket i.
Men jeg ser stadig meget “straight” porno, og jeg betalte en kvindelig prostitueret.
Jeg føler mig generelt ret ensom og har kun 2 venner jeg rigtig kan tale om de her slags ting. Jeg håber at jeg snart kan finde en eller anden jeg kan være tæt med, når nu jeg bliver 18 og kan udforske (gay)bar miljøet.
Men generelt er jeg virkelig bange for at ryge ned i et hul, hvor jeg langsomt begynder at skære den “rigtige mig” væk. Jeg ved snart ikke hvem jeg er.
Tak for svar på forhånd, vh. En Skamfuld Ung Mand.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære unge mand på 17 år.
Tak for dit brev, hvor du så fint og klart beskriver dine ‘kvaler’. Jeg kan godt sætte mig ind i din følelse af usikkerhed omkring din identitet. Det er rigtig sejt, at du vælger at skrive og åbne op for dine tanker. Det kræver stort mod at fortælle om noget skamfuldt. Det mod har du og det er vildt sejt!
Aller først vil jeg fortælle dig at mange unge oplever at ‘rejsen i sin egen seksualitet opleves tumult’. Vi skriver med mange unge der føler sig tiltrukket af begge køn, og gør sig erfaringer med porno og har tanker om ‘købe sex’. Det at finde og mærke sin seksuelle identitet, kan sagtens kræve at man prøver forskellige ting af.
Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelse af, at dit besøg hos en prostitueret ikke gav dig det du håbede. At du ikke rigtig kunne lide det.
Måske du kan tænke – okay, nu har jeg prøvet at være sammen med en prostitueret, og det var ikke rigtig noget for mig. Det har jeg lært nu – og jeg behøver ikke skamme mig over det. For nu er det prøvet af, og det havde jeg brug for, så jeg kunne vide hvordan det var. Hvad tænker du mon om det?
Det at du ser porno er helt normalt. For nogen kan det opleves som et problem, fordi det kommer til at fylde for meget i deres liv. Men sådan får jeg ikke fornemmelse af det er for dig. Har jeg ret i det?
Du fortæller mig, at du har to venner, som du snakker med om ‘den her slags ting’. Det at du åbner dig for dine venner er super vigtigt. Det at tale om de skamfulde ting, hjælper nemlig til at du holder fast i ‘den rigtige dig’. Mon du kan mærke det?
At skrive dine tanker ned, og skrive til BørneTelefonen