Lesbisk

Hej

Jeg er en pige på 16 år, som på det seneste er ved at forstå at jeg er til piger
I en længere periode troede jeg at jeg var til begge, men jeg har nu indset at jeg overhovedet ikke er tiltrukket af mænd.
Det gør mig virkelig ked af det, for før var der jo en chance for at jeg kunne blive normal. Hver gang jeg ser en film eller noget lignende og der så er et heteroseksuelt par bliver jeg trist og tænker det bliver aldrig mig. Jeg har undersøgt om det er muligt at ændre sin seksualitet, men det er vidst ikke muligt. Hvad skal jeg gøre, jeg har allerede snakket med min søster, og hun siger self at det er okay at være homoseksuel, men hun er selv i et heteroseksuelt forhold så føler ikke rigtigt hun forstår.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige

Tak for dit brev og fordi du skriver. Det er vigtigt at dele sine tanker med andre. Jeg synes, det er godt at du mærker efter, lytter til dig selv og står ved hvem du er. – også selvom det kan være svært.

Først og fremmest er det vigtigt at sige, at det ikke er unormalt at være lesbisk. Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, at du kan få følelsen af ikke at være som folk er flest. Det er størstedelen der er heteroseksuelle og det er, som du skriver, også det man oftest ser på film m.m. – desværre…
Der er flere der kæmper for at dette ændres og at der kommer flere film med homoseksuelle par. For det er vigtigt, at der er diversitet og forskellighed i det vi ser og læser om.

Vi mennesker er flokdyr og sociale væsner. Det betyder, at vi godt kan lide at sammenligne os med andre og tilpasse os mængden. Jeg tænker, det er derfor du kan opleve at blive trist, da du med din seksualitet kan få følelsen af at være udenfor. Alle har brug for at føle sig mødt, anerkendt og accepteret. Heldigvis er der de senere år sket et ryk. Der er kommet mere fokus på køn og identitet og på, at folk skal have lov at være dem, de er. Det skal du også have! Der skal være plads til at være heteroseksuel, biseksuel, homoseksuel, transkønnet, nonbinær m.m. – Det er et opgør med traditioner.

Du skriver, at du har haft snakket med din søster og hvor er det godt, at du sætter ord på det. Du føler ikke din søster forstår dig og det er måske også svært for hende at imødekomme dig. Jeg tænker, du har brug for nogle at spejle dig i. Jeg vil derfor forslå dig at besøge LGBT+ Danmarks hjemmeside. Her kan du blandt andet læse om AURA. AURA er et frirum for LGBT+ personer. Her er det muligt at deltage i deres arrangementer, få et fællesskab og nogle at snakke med, som har samme seksualitet som dig. Jeg tænker, det kan være et godt sted at snakke med nogle om følelsen af, at føle sig anerledes.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe. – Hvis du får brug for flere råd eller anden vejledning, skal du vide, at du altid er velkommen til at skrive igen eller kontakte os på Børnetelefonen. Det kan du gøre ved at ringe på nr. 116111.

De bedste hilsner BørneTelefonen.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet