Første kæreste og seksualitet

Hej BørneTelefonen

Jeg har her for nyligt fået min første rigtige og seriøse kæreste. Vi var hjemme hos mig her forleden og tingene udviklede sig og vi blev ret intime.

Siden da, har jeg ikke kunnet stoppe med at tænke over de ting der skete, for der er noget der ikke føltes helt rigtig, overhovedet. Han er rigtig sød og pæn, men jeg bliver ved med at tænke over det der skete mellem os, hvor i stedet for ham, er det en pige..

Det hele er så fucked up, for lige da vi blev kærester var jeg mega tiltrukket af ham, og jeg var helt vildt begejstret. Men nu er det ikke det samme. Jeg kan ikke finde ud af om jeg er lesbisk? (Jeg identificere mig selv som biseksuel) eller om det bare er fordi det er første gang jeg har en kæreste på den her måde..

Jeg tør ikke sige noget til ham, fordi for ham vil det komme som et uventet chok, fordi vi jo har været så tiltrukket af hinanden, og at jeg så lige pludseligt begynder jeg stille meget større spørgsmålstegn ved min seksualitet… det er virkelig noget lort, og jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg ville ønske, at jeg kunne tage den tunge følelse fra dig. Jeg synes slet ikke, at du har gjort noget som helst forkert. Og jeg synes, at alle dine tanker og følelser er helt i orden.

Det er okay at tvivle. Det er okay først at føle tiltrækning og så senere føle, at den forsvinder. Det er godt, at du mærker, hvad du har lyst til, og hvad du måske ikke har lyst til mere. Og ja, jeg synes det er godt, selvom det kan forvirre dig og gøre dit forhold til din kæreste svært at håndtere.

Det gode er, at du mærker dig selv. Det er langt bedre end ikke at kunne mærke sig selv, og så måske komme til at gøre ting, man ikke rigtig har lyst til.

Nogle mennesker er så gode til at undertrykke det, de føler, at de kan gå i mange år og være ulykkelige uden helt at vide hvorfor. Simpelthen fordi de har skjult det så godt for sig selv, at de ikke længere ved, hvad de ønsker sig. Og det synes jeg, er langt mere sørgeligt end at føle det, som du føler nu: Forvirring og frustration.

Jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart lige nu. Men jeg vil råde dig til at få noget ro og tid til at mærke dig selv mere og tænke over, hvad du vil.

Kunne du for eksempel tage en pause med din kæreste? Du behøver ikke at sige, at det er fordi du tvivler på din seksualitet. Det er også okay bare at bede om tid for sig selv.

Jeg vil også foreslå, at du tænker over, hvem du kan tale med om dine tanker. Har du en god ven eller veninde? Det kan lette rigtig meget bare at få sagt noget af det højt, når man som du har en masse at tænke over.

Det kan også være, at du har lyst til at opsøge andre unge, som har eller tænker på om de er noget andet end heteroseksuelle. Så kan du prøve at se, hvad der er af tilbud hos LGBT+ Ungdom

Jeg vil også sige til dig, at du på ingen måde er bundet af en bestemt seksualitet, og at mange mennesker oplever, at den kan ændre sig. Så det er helt okay fx at have sagt at man er biseksuel, men så finde ud af, at man er noget andet.

Du skylder ikke nogen noget – heller ikke din nuværende kæreste. Du bestemmer over din krop og dit liv, og jeg vil virkelig anbefale dig at lytte til, hvad du har lyst eller ikke lyst til.

Jeg håber, at du får den tid og ro, som du har brug for til at mærke efter og lede efter svar. Prøv at have tålmodighed med dig selv. Det er helt okay at tvivle.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet