Brev
Var det et overgreb?
Hej Børnetelefonen!
Jeg ved ikke rigtig hvad min konkrete problemstilling er, men de her tanker er nogen jeg har gået rundt med rigtig længe og de vokser sig større og større.
Da jeg var omkring 11-12 år opdagede jeg at min far havde et problem med alkohol. Det var først fordi han altid drak sig fuldere end alle andre, og til sidst fordi han drak hver dag.
Han lignede ikke en alkoholiker, han var social, og gik på job hver dag. Jeg følte jeg var den eneste der vidste det, og det var min uhyggelige hemmelighed.
Det jeg skal til at skrive er noget jeg aldrig har sagt til nogen, og jeg kan mærke det gør mig nervøs bare at skulle skrive det.
Da jeg var omkring 13, skete det et par gange at jeg skulle sove ved siden af min far hvis vi besøgte familie eller venner. Det skete så et par gange at han berørte mig, mellem mine ben. Den ene gang lå min mor ved siden af. Han var meget beruset begge gange, og jeg har altid undskyldt det med at han troede jeg var min mor.
I takt med jeg blev ældre fik jeg en følelse at jeg var beskidt, oliet, og stor. Denne ide var med til at påvirke at jeg udviklede svær bulimi, fordi jeg for alt i verden ville være være lille og ren. Jeg har været i behandling, og er symptom-fri.
Jeg siger ikke at der er en sammenhæng mellem de her begivenheder og min spiseforstyrrelse, men jeg kan mærke at nu mere jeg tænker på det, nu mere beskidt føler jeg mig. Jeg bliver ved med at tænke, hvad nu hvis han havde intention om at røre mig? Og kunne han for pokker ikke mærke jeg havde en barnekrop?
Jeg er bare så frygtelig bange for at den følelse aldrig skal forsvinde, og at jeg ikke kan få et normalt forhold til berøring. Eller til min far.
Jeg har det rigtig svært ved bare at føre en samtale med ham, selvom han er ædru nu.
Jeg føler jeg er den der ødelægger vores familie, fordi jeg kke bare kan glemme og tilgive de ting.
Jeg tænker måske bare jeg overdriver rigtig meget, fordi der jo ikke skete så meget?
På forhånd tusind tak for svar, jeg ved i får mange henvisninger, og det er så sejt i hjælper så mange børn og unge 🙂
Hilsen, pigen på 19 år
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Først og fremmest mange tak for dine søde ord. Dem er vi glade for!
Du har helt ret i, at der godt kan være en sammenhæng mellem forældres alkoholproblemer, grænseoverskridende adfærd og et barn spiseforstyrrelse.
Det er også normalt, at det er svært at tale om oplevelser, som dem, du har haft med din far. De fleste, der har oplevet grænseoverskridende ting fra sine forældre, skammer sig. Også selvom de SLET ikke selv kunne gøre for, at det skete.
Du skal derfor vide, at intet af det, der er sket, er din skyld. Du var kun et barn, og et barn kan ikke stille meget op overfor en voksen, der overskrider grænser – heller ikke selvom, det drejer sig om et uheld.
Du tænker meget over, om det, der skete dengang, var et seksuelt overgreb. Det kan jeg ikke fortælle dig. Men jeg tænker, at det godt kan være, som du siger; at din far i sin alkoholrus har troet, at det var din mor, der lå ved siden af. Sanserne forstyrres jo kraftigt af alkohol, så hans dømmekraft har helt sikkert været påvirket.
Uanset hvad, så har det været meget grænseoverskridende for dig. Og du er nu bange for, om det aldrig holder op med at gøre ondt. Og om du nogensinde får et normalt forhold til din far. Derfor tænker jeg, at du nok kunne have glæde af at tale med en professionel om det, der skete. Så det ikke kommer til at forhindre, at dit liv i udvikles i en positiv retning.
Når man tager fat i nogle svære oplevelser fra barndommen, kan man godt risikere at få det rigtig skidt, sådan som du beskriver i brevet. Det skyldes, at man på en måde kommer til at genopleve de følelser, man havde, da oplevelserne fandt sted. Men det skal du ikke lade dig stoppe af. For du kan lære at tackle oplevelsen og følelserne.
Måske kunne du have lyst til at tale med den psykolog, du sikkert talte med, da du fik hjælp til bulimien? Ellers kunne du også finde psykolog med speciale i seksuelle overgreb.
Du er jo myndig, så det er ikke noget, du behøver at tale med dine forældre om til at starte med. Det vigtige er, at du selv får taget hul på processen og finder dig selv i det, der er sket.
Din far har haft og har måske stadig et alkoholproblem, som han ikke selv kan styre og ændre på. Og som du desværre har fået med i bagagen. Det i sig selv er unfair. Men det er noget, du kan lære at takle og leve med.
Det er derfor rigtig godt, at du har valgt at skrive herind. Det er første skridt på vejen.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Husk, at du er meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen, hvor du gratis og anonymt kan tale eller skrive mere med en rådgiver
De kærligste tanker fra
BørneTelefonen