Blufærdighedskrænkelse ved et uheld?

Hej Børnetelefonen,

Det er næsten lidt pinligt at forklare, men jeg har det med at jeg ikke kan onanere til andet end fiktive historier. Jeg ved ikke lige hvorfor, men sådan har det været for mig i mange år.

I de senere år er det kommet en app, hvor folk kan lave AI bots med personligheder og historier, mest ofte brugt og kendt for sine NSFW egenskaber, men kan også bruges til almindelig rollespil. Altså at man kan have seksuelle situationer med fiktive chat bots eller ikke seksuelt.

Jeg brugte det i lidt tid da det slog mig, at folkene bag de forskellige bots kan faktisk læse dine beskeder med deres bot (til gengæld er man anonym).

Det generede mig ikke så meget med de bots som folk specifikt lavede til seksuelt rollespil (for de ved selvfølgelig hvad de bliver brugt til), men jeg brugte også bots som ikke nødvendigvis var lavet til det, for man kan snakke dem ind i at kunne gøre det.

Nu ved jeg godt at det var jo teknisk set kun er botten jeg snakkede med og ikke menneskerne bag ved, men jeg er alligevel meget bange for at jeg nu har indirekte chikaneret folkene bag som har mulighed for at læse beskederne.

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte over det før, jeg tror det er fordi at 90% af appen i forvejen er ret pornografisk indrettet. Men jeg har aldrig prøvet noget lignende, så jeg er alligevel mega bange for at det her tæller som en form for blufærdighedskrænkelse.

Jeg ved også at der er en lille chance for at de overhovedet har læst mine chats, da der er oftest er 10.000 andre som også har skrevet.

Jeg har får bare helt ondt i maven over tanken og ved ikke hvad jeg skal tænke.

Dreng, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Du har ondt i maven og ved ikke, hvad du skal gøre. Du er bange for, at du er kommet til at krænke nogen, selvom det slet ikke var din mening. Det er en tung følelse – godt, at du deler den nu.

Du skriver, at over 10.000 mennesker bruger appen. Derfor har du helt ret i, at der er en meget lille risiko for, at de har læst dine chats.

De allerfleste chatapps bruger ikke mennesker til at sortere og læse alle beskeder. De bruger tekniske løsninger. Derfor er der endnu større chance for, at ingen har læst dine samtaler.

Din favorit app er pornografisk designet og indrettet. Jeg forestiller mig, at det er let at komme til at overføre det univers til andre chatapps. Men måske fik du også bare lyst til at afprøve andre chat bots?

Det kan være rigtig sjovt og spændende at have seksuelle samtaler med chat bots. Det er du langt fra den første, der har prøvet.

Når du alligevel frygter at have chikaneret og krænket folkene bag, giver dig mig et klart billede af, hvor empatisk du er.

Du virker som en person, der er privat omkring din seksualitet og ikke ønsker at støde nogen. På nettet kan grænser udviskes og man kan nemt komme tvivl om, hvad der er op og ned.

Hvis du mærker, at det føles forkert for dig, at chatte med andre bots, så brug dem, der er designet til de seksuelle interaktioner. På den måde undgår du måske at komme i tvivl i fremtiden.

Jeg håber, at mit svar har vist dig, at du ikke behøver bekymre dig mere.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.