Brev
Blufærdighedskrænkelse ved et uheld?
Hej Børnetelefonen,
Det er næsten lidt pinligt at forklare, men jeg har det med at jeg ikke kan onanere til andet end fiktive historier. Jeg ved ikke lige hvorfor, men sådan har det været for mig i mange år.
I de senere år er det kommet en app, hvor folk kan lave AI bots med personligheder og historier, mest ofte brugt og kendt for sine NSFW egenskaber, men kan også bruges til almindelig rollespil. Altså at man kan have seksuelle situationer med fiktive chat bots eller ikke seksuelt.
Jeg brugte det i lidt tid da det slog mig, at folkene bag de forskellige bots kan faktisk læse dine beskeder med deres bot (til gengæld er man anonym).
Det generede mig ikke så meget med de bots som folk specifikt lavede til seksuelt rollespil (for de ved selvfølgelig hvad de bliver brugt til), men jeg brugte også bots som ikke nødvendigvis var lavet til det, for man kan snakke dem ind i at kunne gøre det.
Nu ved jeg godt at det var jo teknisk set kun er botten jeg snakkede med og ikke menneskerne bag ved, men jeg er alligevel meget bange for at jeg nu har indirekte chikaneret folkene bag som har mulighed for at læse beskederne.
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte over det før, jeg tror det er fordi at 90% af appen i forvejen er ret pornografisk indrettet. Men jeg har aldrig prøvet noget lignende, så jeg er alligevel mega bange for at det her tæller som en form for blufærdighedskrænkelse.
Jeg ved også at der er en lille chance for at de overhovedet har læst mine chats, da der er oftest er 10.000 andre som også har skrevet.
Jeg har får bare helt ondt i maven over tanken og ved ikke hvad jeg skal tænke.
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Du har ondt i maven og ved ikke, hvad du skal gøre. Du er bange for, at du er kommet til at krænke nogen, selvom det slet ikke var din mening. Det er en tung følelse – godt, at du deler den nu.
Du skriver, at over 10.000 mennesker bruger appen. Derfor har du helt ret i, at der er en meget lille risiko for, at de har læst dine chats.
De allerfleste chatapps bruger ikke mennesker til at sortere og læse alle beskeder. De bruger tekniske løsninger. Derfor er der endnu større chance for, at ingen har læst dine samtaler.
Din favorit app er pornografisk designet og indrettet. Jeg forestiller mig, at det er let at komme til at overføre det univers til andre chatapps. Men måske fik du også bare lyst til at afprøve andre chat bots?
Det kan være rigtig sjovt og spændende at have seksuelle samtaler med chat bots. Det er du langt fra den første, der har prøvet.
Når du alligevel frygter at have chikaneret og krænket folkene bag, giver dig mig et klart billede af, hvor empatisk du er.
Du virker som en person, der er privat omkring din seksualitet og ikke ønsker at støde nogen. På nettet kan grænser udviskes og man kan nemt komme tvivl om, hvad der er op og ned.
Hvis du mærker, at det føles forkert for dig, at chatte med andre bots, så brug dem, der er designet til de seksuelle interaktioner. På den måde undgår du måske at komme i tvivl i fremtiden.
Jeg håber, at mit svar har vist dig, at du ikke behøver bekymre dig mere.
Kærlig hilsen BørneTelefonen