Brev
Overgreb
Hej for et par uger siden blev jeg vold taget og jeg er enda muslim min far ville slå mig ihjel hvis han finder ud af det hvordan skal jeg så anmelde det?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er blevet voldtaget, og at du ikke ved hvad du skal gøre, fordi du er muslim og din far derfor ikke må finde ud af det.
Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig ubehagelig situation, du står i! Du fortæller ikke noget om, hvem det var, som voldtog dig, om det er en du kender og måske en, du stadig ser nogen gange..?
Det er vigtigt for mig at fortælle, at det du har været udsat for, er MEGET forkert og ulovligt. Jeg synes faktisk ikke, det er i orden, at den, der gjorde det imod dig, skal slippe afsted med det, uden at der sker noget. Jeg kan godt forstå dit dilemma, men jeg synes virkelig ikke, at du skal gå og bære på den hemmelighed. Det er jo ikke din skyld - og vil aldrig kunne være det!
Jeg tænker, om du har nogen, du kan snakke med om, hvad der er sket, nogen du stoler på, så du ved, at de ikke siger det til din far? Måske en storesøster, en kusine eller en veninde..?
Jeg ved ikke, om du kender den side, der hedder
www.etniskung.dk? Det er en rådgivningsside ligesom vores, men de ved meget mere om de problemstillinger, man kan stå i, når man for eksempel er muslim ligesom dig. Jeg ved, at man både kan ringe og skrive til dem, så måske det kan være en idé for dig. Hvad tænker du om det..?
Jeg tror, de vil være rigtig gode at snakke med, for de har stor erfaring med at hjælpe piger, der står i samme situation som dig. Du kan være anonym, når du ringer til dem, og det kan heller ikke ses på din telefonregning, at du har ringet til dem.
Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111. Det er også anonymt og kan heller ikke ses på telefonregningen.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.