Oplever pedofilisme på snapchat

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årig

Tusind tak for dit brev. Du beskriver så fint, hvad der er sket og hvad du ønsker hjælp til.

Det lyder så sejt gjort af dig, at du fjernede og blokerede ham. På den måde har du passet på dig selv. Du har tydeligt også vist ham, at du ikke er interesseret i at have den form for kontakt med ham.

At han har efter halvandet år kontaktet dig på en falsk konto lyder til, at han ikke helt har respekteret din afvisning. Det lyder ellers så fint gjort af dig, at du har bedt ham om ikke at kontakte dig. På den måde får du igen på bedste vis passet på dig selv og samtidig vist ham, at du holder fast i din afvisning.

Det med at han skriver at han snakker med dine venner, kan jeg virkelig godt forstå du synes er voldsomt ubehageligt. Jeg kan forestille mig, at det kan føles som et pres for dig, når du samtidig ikke ved med hvem og hvad de snakker om. Er det mon noget, du kan genkende?

Hjælp

Til dit spørgsmål om du kan anmelde ham, er svaret at ja, det kan du sagtens.

Der findes noget, som hedder “Slet Det”. Her kan du få hjælp til det ubehagelige, du har oplevet. Du kan også få svar på dine rettigheder og lovgivning. Det er både gratis og fortroligt. Du kan både ringe, chatte eller sende dit brev til deres brevkasse. De har også en slette vejledning, hvor du kan læse, hvordan man anmelder profiler. Her er deres link: SletDet

I din overskrift skriver du “Oplever pædofilisme på snapchat”. Jeg tænker, om det mon er fordi han er over 15 år og du er 14. Altså at han er over den seksuelle lavalder og du ikke er. Eller er det mon fordi, du har modtaget pædofile klip på snapchat.

Hvis du har modtaget pædofile klip, uden din tilladelse, kan det anmeldes. Der findes noget, som hedder “Anmeld Digital Krænkelse”. Her kan man anmelde, hvis man har modtaget krænkende billeder eller videoer af seksuel karakter. Her er deres link: Anmeld digital krænkelse

Hvis du er i tvivl om, hvad du bør gøre, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111. Du kan både ringe, sms eller chatte med os. BørneTelefonen har åbent hele døgnet.

Dit brev til os viser, at du tydeligt mærker dine grænser for, hvad der er ok og ikke ok. Det er altså en kæmpe styrke, du har. På den måde får du passet på dig. Samtidig viser du også andre, at grænser skal respekteres. Det er så mega sejt gået af dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.