Brev
Det er min skyldt, at det gik så galt
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Kære læser(e)
Først og fremmest skal det siges, at jeg er udeboende og var det allerede på det tidspunkt, hvor tingene skete. Jeg var 17 og har tilfældigvis mødt en fyr, og nu ved jeg slet ikke, hvordan jeg skal forholde mig til de ting, der skete ugerne efter. På det tidspunkt var han omkring 16 år ældre end jeg, og jeg fyldte 18 allerede et par uger efter.
Grundet psykiske udfordringer og personlighedsforstyrrelser (diagnosticeret) har jeg svært ved at sige nej, og kan ikke vise hvad der foregår inde i mig. Jeg kan hverken udtrykke eller kommunikere mine følelser, og plejer at handle lige som andre genre vil have det, da jeg pga. trauma ikke tør være mig (jeg blevet mobbet i næsten 10 år, da jeg altid har været “anderledes” og på et tidspunkt startede jeg med at reagere og agere, som andre ville have mig til).
Og sådan skete det, at han fik mig overtalt til at mødes og samleje. Først turde jeg godt at sige nej, men da han ikke gav slip og var skuffet, endte jeg med at sige ja – selvom jeg ville det modsætte. Jeg har altid skuffet andre, især mine forældre, og det har fremkaldt noget inde i mig, som fik mig til at sige ja i sidste ende. Vi mødtes efterfølgende et par flere gange, da jeg ikke turde at afvise ham (eller ikke kunne, da jeg virkelig ikke kan sige nej til nogen, der egentlig er sød ved mig), og så skete det igen og igen, og med hver eneste gang fik jeg det værre. Han kunne dog ikke lagde mærke til at jeg egentlig ikke gad at mødes med ham, da jeg grundet de her psykiske forstyrrelser har svært ved at være ærlig omkring sådan nogle ting og så lod jeg som om jeg kunne lide det.
Fyren er ikke den klogeste og han var ivrig til at misforstå alting, og det endte med en stor skænderi, hvorefter jeg åbnede endelig op omkring mine psykiske sygdomme, men jeg kunne ikke nå at sige, at jeg ikke ville mødes igen, selvom det var det perfekte øjeblik. Jeg føler dog, at det er min skyldt, at det her skete, da jeg altid gav samtykke og ikke gav ham chancen for at lægge mærke til det. Han plejede altid at komme på besøg, selvom jeg sagde at jeg ikke har tid til det og han gav ikke slip.
Jeg kusker ikke rigtig, hvordan det foregik, da jeg var i en choktilstand og havde angstanfald, men den ene dag tvang han mig næsten til at få børn med ham, da han ønsker at stifte familie, som er det allersidste jeg vil. (Husk, at jeg var lige fyldt 18 på dette tidspunkt).
Jeg panikkede og turde faktisk at sige nej i min angst, men han ignorerede det fuldstændig og sagde ting som “Jo, det skal vi”. Han sagde noget med “at det skulle ske senest indenfor de næste to år”, og da blev jeg rastende. Fyren endte med at sige, det var kun for sjov, men det var det ikke. Det var ikke for første gang, han forsøgte at få mig nogenlunde overtalt til det, og han viste godt nok, at det ikke var sjovt for mig.
Nogle uger efter lagde han endelig mærke til, at det ikke fungerer med os, og jeg har aldrig haft det så godt. Det varede dog ikke længe, da han begyndte at dukke op foran min dør eller sende SMS’er. Han spørger tit om vi ikke kan mødes, og selvom jeg nu tør sige nej, da der ikke er nogle “forpligtelser” længere, bliver han ved med at.
Det værste er, at han har en ven der bor i nærheden, hvilket gør, at jeg føler mig utryk og utilpas i mit eget hjem. Han søger alle mulige argumenter frem, hvorfor vi skulle ses (fx at han har en gave) eller at jeg skal hjælpe ham med noget
Ja, jeg kunne selvfølgelig blokere ham, men det er “tryggest”, hvis han hellere skriver end hvis han kommer forbi/venter på mig på min hjemvej, når jeg kommer fra arbejde om aftenen kl. 19, som han har gjort det tidligere. (Jeg går til fods og vælger forskellige ruter, nogle gange gennem skoven, da jeg ikke har råd til at tage bussen og han kunne jo vente på stoppestedet.)
Jeg føler mig uendelig dum og svag og ikke mindst skyldig, derfor turde jeg ikke at betro mig til nogen eller søge hjælp. For det er jo min egen skyldt, at jeg sidder i den her situation. Dog kan jeg ikke længere holde det hemmeligt og bliver nødt til at betro mig til en neutral person, selvom jeg tænker, at der bliver set ned til mig, for det er jo min egen skyldt.
Jeg kan hverken politianmelde ham, da ham ikke gjorde noget ulovligt (jeg gav jo samtykke, ikke ? ), og der ikke findes nogen “beviser”. Men jeg kan hellere ikke blokere og undgå ham, da jeg ved, at han ville vente på mig på vejen hjem, da jeg bestemt ikke åbner døren for ham.
Hvad ville I råde mig til at gøre ? Hvis nogen vurderer, at det er fuldstændig min egen skyldt, hvordan skulle jeg helst forholde mig til situationen ? Hvordan skal jeg overholdet forholde mig til situaiton ? (Jeg ønsker ikke, at indrage mine forældre.)
Tak på forhånd og tusind tak, at I rent faktisk gad at læse min tekst.
Mvh
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Du føler, at det hele er din skyld. Det tænker jeg ikke.
Der skal altid to til en relation og selvom du måske ikke har sagt nej hver gang, så mærker jeg også på dit brev, at han er grænseoverskridende.
Det er en skidt kombination for dig, når du har haft svært ved at stå ved dine grænser, men ansvaret er også hans. Særligt nu, hvor relationen er endt og han fortsat kontakter dig og er grænseoverskridende.
Du skriver, at han dukker op foran din dør og skriver mange SMS’er. Du fortæller også, at du ikke vil blokere ham, da du frygter, at han så vil dukke op. Det er trods alt bedre at vide på forhånd, skriver du. Det lyder meget ubehageligt og utrygt. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og i tvivl om, hvad du skal stille op.
Jeg kommer til at tænke på, at det måske faktisk lyder lidt som stalking. Mon du ved, hvad jeg mener med det?
Du skriver, at du nu tør sige nej, men han respekterer det ikke og fortsætter med at møde op og kontakte dig. Det skal stoppes. Stalking er ulovligt og du har ret til hjælp, hvis du er bange og føler dig utryg.
Du gør dig så mange gode refleksioner, men jeg mærker også, at du har brug for konkret hjælp til at håndtere situationen. Jeg tror det vil være rigtig godt og hjælpsomt, at få en snak med Dansk Stalking Center.
De tilbyder gratis hjælp og rådgivning til alle personer, der er berørte af stalking, De vil kunne hjælpe dig med at få afklaret om han stalker dig og hvad du kan gøre ved det. Læs mere her.
Dansk stalking center definerer stalking således:
Stalking er en særlig type af uønsket adfærd og aktiviteter, der er rettet mod en anden person. Stalking kan fx opstå efter et brudt parforhold. For at der er tale om stalking, skal kontakten være ensidig. Det betyder, at den udsatte, ikke responderer eller gengælder kontakten. Samtidig skal der være tale om flere kontaktforsøg og hændelser sådan, at der er tale om et mønster af handlinger.
Det får mig til at tænke på, at det måske kunne være en idé, at du ikke svare på hans beskeder mere. Jeg tænker ikke, at du skal blokerer ham, for jeg forstår også godt, at det giver dig tryghed. Men måske du kan stoppe med at svare ham og se hvordan hans adfærd er. Har du mon mod på det?
Du kan måske også tale med Dansk Stalking center om denne idé. Måske de har andre gode erfaringer og råd.
Jeg håber sådan, at du med mit svar har indset, at du ikke bærer hele skylden og du ikke skal holde det hemmeligt. Oplevelsen af at have sex uden at have lyst, føle sine grænser overtrådt og nu ikke kunne slukke for kontakten er voldsom. Det er vigtigt, at du får hjælp til at bearbejde de oplevelser fx hos en psykolog.
Center for Seksuelle Overgreb kan hjælpe dig, så du får talt om oplevelsen og måske bedre forstår, hvad der er sket. I landets centre kan du få hjælp af både psykologer, sygeplejersker, læger og socialrådgivere. Du må gerne tage en ven eller en pårørende med som støtte.
Du kan også ringe anonymt og gratis. Der er åbent hele døgnet, og det er en af centrets sygeplejersker, der tager telefonen og hjælper dig ud fra dine behov.
Husk, det er aldrig for sent at søge hjælp. Centrene hjælper dig, hvis det lige er sket, men også hvis der er gået lang tid.
Find et center tættest på dig her  (klik på centeret på landkortet, så får du de vigtigste kontaktinfo frem – du kan klikke dig til centers hjemmeside)
Jeg kan godt forstå, hvis det vil være svært at række ud efter hjælp. Du er måske bange for deres reaktion og om de vil synes det er din skyld. Derfor siger jeg lige igen: Det er ikke din skyld. Hans opførsel skal stoppes. Men han respekterer ikke dit nej og derfor har du brug for hjælp til at stoppe ham.
Du kan også fortælle det til din læge, som vil kunne henvise dig til en psykolog.
Under alle omstændigheder, er det vigtigt at du stopper med at give dig selv skylden for det, der er sket og det som stadig foregår.
Rigtig mange skriver til os, at de har været i en situation, hvor det var svært at sætte en grænse. Nogen fordi, at det altid har været svært og andre fordi en bestemt situation gjorde det svært. Det med grænser er ikke altid let! Og har man tidligere oplevet, at det var svært at være tro mod sig selv, kan det være ekstra svært. Præcis som du så fint formulerer det.
Måske det kan hjælpe dig, hvis du tænker på, at det også er ham, der vælger at overskride dine grænser. Han fortsætter med at skrive og prøve at overtale dig selvom du faktisk undviger og siger nej nu. Du havde ikke haft brug for at sætte grænsen, hvis han ikke fortsatte med at overtræde den.
Stol på din mavefornemmelse nu, hvor den hjælper dig med at sætte grænsen og sige nej – også selvom det er svært.
Mange gode tanker og knus til dig fra BørneTelefonen