Brev
NØGENBILLEDE HJÆLP
jeg har grædt i flere dage.
en person fra en online webside har taget billeder af mig nøgen og ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg kan ikke sove om natten
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tusind tak for dit brev. Det lyder til at du er havnet i en rigtig ubehagelig situation, så det er godt at du skriver herind, så du kan få lidt hjælp og vejledning.
Det kan være en voldsom oplevelse og føles utrolig krænkende, at andre har intime billeder af en. Og jeg kan forestille mig, at du yderligere også er bange for at vedkommende skal dele billederne. Du er desværre ikke er den eneste, der oplever dette, da det er et voksende problem i takt med at billeder bliver hurtigt tilgængelige på sociale medier.
Alle de her tanker du har, er rigtig meget at gå med alene. Du skriver også at du ikke kan sove om natten. Så jeg vil anbefale dig at finde en, du mener bedst kan hjælpe dig lige nu. Måske du i første omgang kan tale med en veninde eller en ven, der kan hjælpe dig med at få det fortalt til en voksen? Ellers kan du at tale med dine forældre. Selvom det kan være pinligt at tale med sine forældre, er det vigtigt du får talt med nogen, der vil gøre alt for at hjælpe dig.
Det er rent faktisk ulovligt at dele billeder af andre i private situationer, medmindre man har fået tilladelse, også kaldet samtykke, fra personen på billedet.
Derfor er der også noget, du kan gøre. Og det er vigtigt, at der handles så hurtigt som muligt, for at forhindre en eventuel spredning.
Du skal, hvis det er muligt, tage kontakt til personen og bede ham om at slette billederne.
Hvis du er blevet presset eller truet til at sende nøgenbilleder, så kan du melde det til politiet. Tag derfor screenshots af samtaler mm. du kan bruge som bevis.
Derudover er der 3 ting du kan gøre med det samme:
Du kan tjekke, om dit billede er blevet spredt ved at søge på dit eget navn, kaldenavn eller brugernavn i diverse søgemaskiner. Hvis du finder dit billede et sted, skal du melde det til supporten på det medie.
Du kan stramme op på dine privatindstillinger. Du kan begrænse offentlige profiler og hvem, der kan have adgang. Det giver ro at havekontrol med, hvem der kan se dine opdateringer.
Til sidst er det vigtigt at finde en, du kan tale med omkring konsekvenserne for dig. Følelser af frygt, skam og afmagt følger med krænkende billeddeling. Følelserne kan fylde rigtig meget, hvis du går med dem alene. Så derfor er det en god ide, at du finder en person, der forstår dig. Bed personen om at være din støtte i den kommende tid.
På redbarnet.dk/sletdet har de gratis rådgivning omkring dette emne og yderligere en række guides omkring, hvad man kan gøre.
Derudover er der på https://redbarnet.dk/sletdet/slettevejledninger/ ’slettevejledninger’ til de sociale medier såsom facebook, instagram, snapchat mm. hvis delingen er foregået på nogle af de medier.
For at vide noget mere omkring dine rettigheder, har vi på denne side https://www.bornetelefonen.dk/guides - en guide der hedder “nøgen på nettet” hvor du kan læse mere om deling af billeder mm. uden samtykke.
Det er ikke til at vide, om han har tænkt sig at dele de, billeder han har af dig, men du skal stadig sikre dig, at de billeder, han har, bliver slettet, så du kan undgå en deling. Derudover er det godt, at du selv kan tage nogle forholdsregler i fremtiden omkring, hvordan man kan forhindre at det sker igen.
Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Vi vil meget gerne tale med dig, for vi ved, hvor mange tanker, der følger med, når man havner i en situation, hvor nogle har intime billeder af en. Du er slet ikke den eneste, der desværre har oplevet det. Derfor kan det måske også hjælpe dig at kigge nærmer på andre breve om samme emne..
De kærligste hilsner og tanker fra
BørneTelefonen