Brev
Er det voldtægt
min ven var til en fest hvor han blev virkelig fuld og der var en pige der bollede ham men han havde ikke lyst er det voldtægt
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årig
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om hvorvidt det er voldtægt eller ej. Et seksuelt overgreb er når en person tvinges til at have sex - også hvis personen er fuld eller påvirket og ikke selv kan sige fra.
Alle har ret til at bestemme over deres egen krop og deres seksualitet Man har altid ret til at sige nej også selv om der måske har været en flirt igang. Nogle gange kan man misforstå hinandens signaler - men det er vigtigt at vide, at det aldrig er offerets skyld, hvis et seksuelt overgreb eller voldtægt finder sted.
Det er godt, at din ven har en som dig, der har vagt at skrive dette brev - derfor tænker jeg, at du og din ven måske kan snakke lidt mere sammen om det, som er sket. Det er vigtigt, at der bliver sat ord på, og måske finder din ven ud af, at han har brug for nogle flere at snakke med, måske også nogle voksne?
Han er naturligvis altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen og hvis I får brug for at vide mere, kan I læse om ”seksuelle krænkelser” på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser
Der er også skrevet om seksuelle overgreb og voldtægt på sexliniens hjemmeside her: http://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuelle-overgreb-/-voldtaegt.aspx
Jeg ønsker dig og din ven det bedste fremover!
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen