Itvivl om voldtægt

Hej,

jeg har været på Roskilde Festival med Efterskolen, jeg kende derfor alle dem jeg boede i camp med.

En aften var hende jeg sov i telt med sammen med sin kæreste i vores telt, så jeg kunne derfor ikke komme i seng.

Jeg mødte nogle af drenge fra efterskolen og gik med dem ind i deres telt. ved sad bare og snakke, da den ene ligger sig til at sove. Den anden begynder at tage tøjet af mig, selvom jeg ikke bryder mig om det, og siger nej. Han begynder at have sex med mig, selvom jeg siger jeg ikke vil, til sidst stopper han så men han tvinger mig til at give et blowjob, hvor han holder mit hovede fast. Han stopper ikke selvom jeg græder.

Jeg tænker stadig meget over det, selvom det er et par år siden nu. Jeg ved ikke om det er min egen skyld. Jeg tænker hele tiden at jeg jo bare kunne have råbt højt, eller strittet noget mere imod, jeg skammer mig bare sådan, og hans ven lå lige ved siden af.

Begge drenge var fulde, men var jeg ikke. og tænkte ikke at det kunne se noget ved jeg gik med dem, for jeg kendte dem jo godt… har stadig ikke sagt noget af det her højt, kan jeg ikke få mig selv til, bliver ked af det og dårlig hver gang..

Pige, 21 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Du fortæller, at du er i tvivl om, om det er voldtægt. Det er der rigtig mange som bliver i tvivl om, når de har været udsat for noget voldsomt krænkende. Når et andet menneske tvinger dig, så er det at betragte som voldtægt, forsøg på voldtægt og seksuelle krænkelser. Så det du føler, er helt rigtigt. Det skete under tvang og overskred alle de måder, du gav udtryk for, at det på ingen måder var ok med dig. Du giver på intet tidspunkt udtryk for, at det er ok - tværtimod har du tydeligt sagt fra. Men, han lyttede ikke og fortsatte med tvang. Jeg læser mig til, at du føler skyld over ikke at have sagt mere fra, ved for eksempel at råbe eller stritte endnu mere imod. Det er følelser, rigtig mange kan genkende og beskriver, at de bebrejder sig selv for ikke at have handlet anderledes. Dog er det ofte sådan, at man kan opleve situationen som værende surrealistisk eller at man simpelthen går i en form for choktilstand. Med andre ord er det meget forståeligt, at du reagerer som du gjorde, og du gjorde alt hvad du kunne gøre for at sige nej og vise ham, at det ikke var ok for dig.

Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det der skete ikke er din skyld. Du beskriver, at han var påvirket af alkohol, men det undskylder på ingen måde hans handling. Han overskred dine grænser og respekterede ikke et nej. En sådan oplevelse er krænkende og sætter dybe spor. Eftersom du har gået med oplevelsen helt alene, kommer det til at fylde meget hos dig, og dukker nok op som en slags flashbacks, måske også i situationer, hvor du ikke forventer det... Jeg tænker også, at det muligvis kan have haft eller har indflydelse på dit syn på det at have en kæreste og være intim med et andet menneske. Mon det er ting, du kan genkende? Uanset om du oplever, at det spænder ben for dit kærlighedsliv eller ej, tænker jeg, at dit næste skridt skal være at finde modet frem til at dele og snakke med nogen. Nogen du er trygge ved og har tillid til. Det kan for eksempel være dine forældre, en veninde, en lærer (måske en lærer fra efterskolen), din læge eller måske har du selv gået og tænkt på en, som du er tryg ved at tale med?

Selvom det kan føles skamfuldt og pinefuldt at snakke om eller skrive om til nogen, så er det vigtigt for, at du kan få støtte og hjælp til at dele det og komme igennem det. Det kan også være, at du har mod på at læse mere om det på  http://www.voldtaegt.dk , der er centre rundt om i landet, her kan du også ringe ind og snakke uden at du behøver at anmelde.

Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e på BørneTelefonens på 116 111 eller logge på Chatten.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Mange tanker til dig

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?