Er hun homoseksuel, som jeg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A

Jeg synes, du er rigtig god til at sætte ord på de tanker, som fylder hos dig. At være homoseksuel er normalt, men for mange kræver det tid og mod at springe ud. Sådan er det både for dig - og måske også for M?! Men under alle omstændigheder har du brug for nogle svar, og derfor håber jeg, at mit svar kan give dig nogle ideer til, hvad du måske kan gøre..

Allerførst synes jeg, at du skal gøre op med dig selv, hvorfor du fortsat har kontakt til M. Ser du hende som en mulig kæreste eller ser du hende også som en mulig veninde? Hvis svaret er det første, så synes jeg, at du skal forsøge at få svaret snart. For du har allerede brugt meget tid på jeres "forhold". Fordi du er så god til at formulere dig på skrift, kan du overveje at skrive til hende. På den måde har hun også tid til at tænke over sit svar.

Hvis du skriver, kan du måske skrive, at du rigtig gerne vil ses igen. Men at du samtidig har brug for at være helt ærlig over for hende inden et møde. Du kan jo sige, at grunden til, at du i tidernes morgen oprettede Tinder, var fordi, du havde brug for at udfolde din seksualitet. At få nogle erfaringer. I den forbindelse kan du jo skrive, at du ikke ved, hvad der var årsagen til, at hun oprettede sin? Måske kan du fortælle hende nogle af de overvejelser du gjorde, før du oprettede profilen?!

Du skal selvfølgelig også fortælle hende, at du virkelig nyder hendes selskab, men at du har brug for at vide, hvad hun tænker. Altså hvad hun tænker om jer?! Afslutningsvis kan du jo skrive - hvis du ønsker det - at du også gerne vil fortsætte kontakten, selvom hun "kun" ønsker at være veninder. På den måde har du været ærlig over for hende - og så må du se, hvad hun svarer. Der er selvfølgelig en risiko for, at hun stopper kontakten, men måske er du nået dertil, hvor det svar også er bedre end uvisheden?!

Du skal i hvert fald vide, at jeg har stor respekt for den tålmodighed, som du har vist M. Men du må samtidig også huske at passe på dig selv. Det er ikke rart at gå rundt i uvisheden alt for længe. Det er ikke til at holde ud!

Husk også, at du altid kan besøge http://lgbt.dk/radgivning/ungdomstelefonen/  , hvor der også er meget relevant info at hente, hvis du er interesseret i at høre, hvad andre har gjort i forbindelse med at "springe ud". Der findes ikke én rigtig måde - og du skal derfor finde lige den måde, der passer til dig. Du skal gøre det i dit tempo og din måde.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?