Brev
Hvornår er det et seksuelt overgreb?
Hej.
Da jeg var 7 år gammel – mange år siden, var jeg hende ved nogle veninder og lege.
Mine forældre kendte dem ikke og ville ikke fortælle dem om dem, da jeg godt vidste at de nok ikke var de bedste venner man ku få.
Det skal lige siges at deres lejlighed var med snavset og lugtede, da deres mor tit havde en ny mand med hjem.
En dag da jeg var hjemme ved dem kom det en “ven” af dem på besøg. Han kiggede længe på mig og smilte – pludselig tager han mig på låret (næsten på mine kønsdele) og spørger om jeg ikke vil med ud og køre i hans nye sportsvogn?
Da jeg ikke var så gammel gik jeg med nej, men blev utryg og løb hjem, før der skete mere.
Er det et seksuelt overgreb eller bare en uheldig situation?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at det er noget du stadig husker ret tydeligt. Så alene det viser, at det han gjorde ikke var ok for dig. Om det var et uheld fra hans side af, det kan jeg ikke sige?
Men, når en voksen (og også her, endda en helt fremmed) berører et barn, så tæt på intime steder så krænker han dig og grænserne for, hvad der er ok overfor et barn.
Uanset hvilket hjem det er og hvordan der ser ud, om man er ædru eller påvirket af alkohol eller stoffer, så er det ikke ok og ikke tilladt at befamle/berører børn! Det er alene den voksnes ansvar, at de grænser respekteres og overholdes.
Den måde, du reagerer da det sker, tyder på, at du har fornemmet, at det var at overskride dine grænser. Det er stærkt, at du lyttede til det, du fornemmede og løb hjem. Det var det bedste du kunne gøre i den situation og godt, du passede på dig selv.
Jeg ved ikke, om du har snakket med nogen andre om det? Men det ville være en idé, hvis du har mod på det, at snakke med nogen som du føler tillid til. Det kan være dine forældre eller en af dem - måske en anden du tænker på?
Måske er du bekymret for, om manden har krænket andre børn eller tænker, at det han udsatte dig for skal anmeldes? Hvis du tænker det, så er det stadig en mulighed at anmelde ham for det, der skete. I sager om seksuelle krænkelser og overgreb, gælder forældelsesfristen først fra man er 21 år og fristen er minimum 10 år og op, alt efter karakteren af overgrebet eller krænkelsen.
Måske vil det være rart at snakke med nogen om, hvordan du har det med det, der skete og hvad der er bedst at gøre?
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for at snakke om det, der skete eller andet du har brug for at snakke om. Ring eller sms på 116111, så er der en rådgiver klar til at snakke med dig.
Jeg håber, at du blev mere klar på det som du var i tvivl om. Stol på det du selv føler og følte, da det skete.
Kærlige tanker fra
BørneTelefonen