Brev
Homo
Hejsa!
Jeg er en poge på 14 som har været udsat for seksuelle obergreb af min fætter da jeg var mindre. Jeg har skrevet herind før, men i sendte mig blot et link til andre breve i mente mindede om. De har dsv bare ikke kunne hjælpe. Så derfor skriver jeg ind igen, med mindre detaljer.
Jeg har som sagt været udsat for de overgreb og jeg har selvskadet pga. det og haft en virkelig dårlig tid.
Det er sådan at jeg er homoseksuel og jeg er bange for at fortælle det. Da jeg frygter for at mine forældre tror at det er fordi jeg blev misbrugt af en dreng. Fordi det er det overhovedet ikke. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal forklare det til dem.
Mvh. Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år.
Det lyder til, at dine forældre godt ved, at du har været udsat for et overgreb, og at du har gjort skade på dig selv. Derfor lyder det også til, at du er i gang med at bearbejde overgrebet. Det er jeg glad for at høre, for det er vigtigt. Jeg går derfor videre til dit spørgsmål om, hvordan du kan fortælle dine forældre, at du er homoseksuel.
Homoseksuel er noget man er, og ikke noget man bliver, selvom det godt kan være at der går noget tid, før man finder ud af, at man er det. Homoseksualitet er på lige fod med biseksualitet og heteroseksualitet. Vi har alle sammen en seksualitet, og vi bestemmer ikke selv hvilken. Det er helt individuelt og forskelligt, hvem vi bliver tiltrukket af.
Så jeg tror, at du havde været homoseksuel, selvom du ikke havde været udsat for et overgreb. Det er måske bare først nu, at du har fundet ud af det.
Mange mennesker er i tvivl om deres seksualitet, og vores seksualitet kan godt ændre sig i takt med vi bliver ældre. Så det kan godt være, at du på et tidspunkt oplever, at du er tiltrukket af både piger og drenge.
Men det er kun dig, der kan mærke, hvilken seksualitet du har. Så jeg synes, at du skal kaste dig ud i, at få det sagt til dine forældre. Hvis du har mod på det, så kan du fortælle dem det, som det er. Hvis du synes, at det er for direkte, så kan du også vælge at skrive et brev til dem. Du kan skrive i brevet, at du synes, at det er lidt svært at snakke om og at du er bekymret for, hvordan de vil reagere på det.
Du skriver, at du er bekymret for, om dine forældre vil tro, at det er pga overgrebet, at du er homoseksuel. Jeg kan høre i dit brev, at du har gjort dig nogle tanker omkring det. Du lyder overbevist om, at det ikke har noget med det at gøre. Det tror jeg som sagt heller ikke, at det har.
Hvis dine forældre begynder at snakke om overgrebet i forbindelse med din seksualitet, så kan du fortælle, at du har gjort dig nogle tanker omkring det. Og at du er kommer fra dem igen, da det ikke har noget med sagen at gøre.
Du kan også vælge at vise dine forældre det her brev og svar, hvis det er nemmere at få det sagt på den måde. Du har i hvert fald fuld opbakning herfra.
Det kan også være, at dine forældre godt ved, at du er homoseksuel. Nogen gange, så ved ens forældre mere end man tror.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret og mine råd.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.