Brev
Hjælp mig, jeg bliver blackmailet
Kære børne telefon.
Jeg har gjort noget meget dumt. Jeg mødte en dreng på nettet og jeg begyndte at kunne lide ham. En dag så ville han gå og jeg var så trist at jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Han bedt mig om nøgen billeder og jeg sendte ham et billede af mig uden bh på. Nu vil han have mere af mig og hvis jeg ikke sender flere truer han mig med at lægge det ud på nettet. Jeg havde lavet som om jeg var min mor og se om han ville stoppe, me det endte op med at han ville have dem fra min mor. Jeg sendte et billede fra nettet (ikke af min mor) uden ansigt. Det endte op endnu værre at han vil nu have et med et ansigt på.
Jeg havde været så bange at jeg havde kastet op i skolen. Mine venner bekymrede sig om mig og jeg ville ikke sige det så jeg kom til at lyve at ham vil putte mørke hemmeligheder om mig ud. Nogen hørte det og så begyndte hele klassen at sige at jeg vil sende nøgenbilleder til ham.
Jeg er bange for at sige det til nogen. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind til os! Jeg kan godt forstå, at du er bange og ikke ved hvad du skal gøre, for det lyder som en rigtig svær situation du er i. Heldigvis kan du få hjælp til at få stoppet truslerne. Jeg håber mit svar kan give dig noget brugbar fakta, og nogle råd til at komme videre. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig videre.
I mit brev vil jeg fortælle dig om lovgivningen, hvad du kan gøre nu-og-her og så at det er rigtig vigtigt at du får talt med en voksen. Jeg vil råde dig til at gemme mit svar med samme, så du senere kan vise det til en voksen.
Først og fremmest skal du vide, at vi taler med rigtig mange børn og unge, som desværre oplever det samme som dig. Vi ved fra mange andre sager, at det tit også kan være en mand, som forsøger at få unge piger til at sende fx nøgenbilleder. Du er ikke alene. Det ikke er dig, der har gjort noget dumt. Det er ikke din skyld.
Du skal også vide, at når drengen/manden truer dig med at lægge nøgenbillederne ud på nettet, så er det faktisk ulovligt. Det er ham, der gør noget forkert. Man må ikke dele billeder af andre uden at de giver lov. Det kaldes samtykke.
Jeg vil råde dig til at tage screenshots og gemme alle Jeres samtaler – både på computeren og på telefonen. Det er vigtigt, at du gemmer det hele som beviser på at han truer dig – også selvom du har lyst til at slette det. Du gør det lettere, når du skal have hjælp til at løse problemet. Så har du disse beviser og kan vise til dine forældre og også til politiet, hvis han gør alvor af at dele nogle af billederne.
Jeg vil anbefale dig at stoppe med at skrive med ham, og ikke sende flere billeder. Skriv også gerne hans navn ned og bloker ham. Du kan fx skrive til ham, det er ulovligt at dele billederne og du vil ikke tale med ham mere. Hvis han skriver igen, vil du kontakte dine forældre og politiet. Jeg er klar over at det kræver mod, men jeg tror på du har det i dig, for du ikke skal gå og være bange mere. For det er slet ikke okay, det han gør. Det er ulovligt.
Jeg vil råde dig til at fortælle til dine forældre, hvad du har været ude for – og at han nu truer dig. Også selvom det kan være en svær snak at tage. Du kan fx vise eller sende dine forældre dit brev og mit svar. Så er snakken i gang af sig selv. Det ved vi, at der er mange andre unge, der gør. Dine forældre kan hjælpe dig med at få ham anmeldt – og i hvert fald sikre at det stopper.
Mange unge i din situation er bange for hvordan deres forældre vil tage det. Det kan være, at dine forældre lige i starten vil blive forskrækkede, og måske være lidt vrede eller overraskede. Langt de fleste forældre vil rigtig gerne vide, hvordan deres børn har det og hjælpe dem, når de har brug for det. Det håber og tror jeg også, at dine forældre vil. Der har været en del skriverier i medierne fx aviserne om lignende sager, så måske de allerede har læst om unge, der bliver blackmailet. Ellers kan du altid sige til dine forældre, at de kan kontakte vores ForældreTelefon, hvor vi kan rådgive dem om, hvordan de bedst hjælper dig.
Hvis du skulle opdage at billederne er delt, så kig på denne side SletDet, her kan man få hjælp, hvis man fx har fået delt private billeder. Vi har også skrevet en masse gode råd på vores hjemmeside, som jeg også tror vil være en stor hjælp for dig at læse. Enten alene eller sammen med dine forældre.
Som du kan læse er der hjælp at få, og det har du fortjent. Du skal ikke gå og have det dårligt længere.
Jeg tror på dig. Du er modig, stærk og klog. Du har med dit brev vist en stor handlekraft, og at du ikke længere vil finde dig i at blive blackmailet. Det er så flot! Du kan godt være stolt af dig selv. Jeg er sikker på, at når du får taget snakken med dine forældre (eller en anden voksen), så vil du begynde at kunne se lyset for enden af tunnelen.
Har du brug for at snakke lidt mere for at finde mod til at tale med dine forældre, så er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonens nummer 116 111.
Et stort kram til dig og de kærligste hilsner fra BørneTelefonen