Brev
Er jeg blevet voldtaget?
Hej,
Jeg er en pige på 17 år, og jeg har en følelse af at jeg er blevet voldtaget.
For et år siden havde jeg for første gang sex og det var med en ven. vi havde begge drukket. Jeg har aldrig tænkt videre over episoden, men efter jeg havde en snak med en veninde for nylig, som fortalte mig at en fyr engang havde presset hende til at gøre noget hun egentlig ikke havde lyst til, har jeg nu en følelse af at det var det der skete for mig dengang..
jeg vil ikke snakke med mine forældre om det, da jeg tror de vil have navn på drengen osv., og det vil jeg virkelig gerne undgå.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Det er rigtig godt du har skrevet, når du går med den følelse indeni. Det kan påvirke en person meget, når man oplever at få overskredet sine grænser. Det er vigtigt, at styr på tankerne og hjælp til, at håndtere oplevelsen. Jeg vil prøve, at hjælpe dig på rette vej.
Det bekymrer mig, at du har en følelse af, at være blevet voldtaget. Du skriver, at du oplever at du blev presset. Måske du føler, dine grænser blev overskredet, og du ikke havde lyst til alt det der skete. Jeg kan godt forstå, det påvirker dig nu.
Det er ikke kun når man siger “nej” til en fyr, at man har sagt fra overfor sex. Nogle oplever, at gå helt i stå, og ikke kunne sige fra eller til, når de føler sig presset til noget seksuelt. Måske det også var sådan du havde det? Man siger også nej til sex, hvis man ikke viser og siger, at man har lyst til, at have sex, eller gøre noget seksuelt, med den anden.
Det er aldrig okay, at presse nogen til noget seksuelt. Du fik overskredet dine grænser, og har oplevet, at blive krænket seksuelt. Selv hvis du ikke sagde fra, så er det ikke din skyld. Man må ikke overskride andres grænser. Det er godt du fik snakket med din veninde om det, for så er det måske blevet lidt lettere at forstå, at der skete  noget forkert.
Selvom det kan være rigtig svært, og du ikke har lyst, så tror jeg det kunne være rigtig godt for dig, at snakke med en voksen om det. Nogle tanker er for hårde at gå med selv, og du har ret til, at få hjælp til, at holde styr på tankerne. Hvis det er for svært med dine forældre, kan du måske snakke med en sød lærer, en moster eller måske en venindes mor.
Mange der har oplevet seksuel krænkelse, føler ofte skyld og skam, selvom det aldrig er deres skyld. Disse følelser er vigtige, at få hjælp til, så de ikke påvirker en for meget. Det er dine voksnes ansvar, at hjælpe dig. Hvis det er for svært for dig, at sige drengens navn, kan du jo starte med, fortælle om din oplevelse. Så kan du bagefter snakke med den voksne om, du kan og vil fortælle navnet. Men du bestemmer om du vil sige navnet.
Måske du og din veninde sammen kan finde en måde, du kan få det fortalt på. Du kan også vise en voksen, det brev du har skrevet til BørneTelefonen, og vise mit svar til dig. Så er det måske lidt lettere, at få sagt.
På BørneTelefonens hjemmeside kan du læse mere om, hvad man kan gøre, når man har været udsat for en seksuel krænkelse. Du kan også læse, hvad andre børn og unge har oplevet og gjort. Måske du kan finde nogle andre gode råd der, som kan gøre det lettere for dig, at få det sagt højt til en voksen. Du kommer ind på hjemmesiden her.
Det er super modig og stærkt, du har skrevet herind. Det at du er bevist om, at der er sket noget helt forkert, er første skridt på vejen, til at få styr på hændelsen. Jeg håber, du kan bruge mit svar og får en god snak med en voksen om det hele.
Du er meget velkommen til at skrive igen. Du kan også SMS eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen