Brev
Oplever pedofilisme på snapchat
Hej BørneTelefonen
Jeg snappede med den her dreng for lang lang tid siden indtil han begyndte at spørge om billeder af min røv.
(Det skal lige siges at han er nok 2 til 2,5 år ældre end mig).
Jeg fjernede ham og blokerede ham. Men nu her sådan et halvandet år efter har han addet mig på en falsk konto hvor jeg ber ham om ikke at kontakte mig hvor han derefter skiver “nå okay, snakker bare med dine venner som jeg har fundet på din Instagram.
De er meget søde” hvilket er voldsomt ubehageligt da han ikke siger hvem det er.
Men da han er over 15 kan jeg så anmelde det? Har hans fulde navn.
Please hjælp!!
Mvh pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årig
Tusind tak for dit brev. Du beskriver så fint, hvad der er sket og hvad du ønsker hjælp til.
Det lyder så sejt gjort af dig, at du fjernede og blokerede ham. På den måde har du passet på dig selv. Du har tydeligt også vist ham, at du ikke er interesseret i at have den form for kontakt med ham.
At han har efter halvandet år kontaktet dig på en falsk konto lyder til, at han ikke helt har respekteret din afvisning. Det lyder ellers så fint gjort af dig, at du har bedt ham om ikke at kontakte dig. På den måde får du igen på bedste vis passet på dig selv og samtidig vist ham, at du holder fast i din afvisning.
Det med at han skriver at han snakker med dine venner, kan jeg virkelig godt forstå du synes er voldsomt ubehageligt. Jeg kan forestille mig, at det kan føles som et pres for dig, når du samtidig ikke ved med hvem og hvad de snakker om. Er det mon noget, du kan genkende?
Hjælp
Til dit spørgsmål om du kan anmelde ham, er svaret at ja, det kan du sagtens.
Der findes noget, som hedder “Slet Det”. Her kan du få hjælp til det ubehagelige, du har oplevet. Du kan også få svar på dine rettigheder og lovgivning. Det er både gratis og fortroligt. Du kan både ringe, chatte eller sende dit brev til deres brevkasse. De har også en slette vejledning, hvor du kan læse, hvordan man anmelder profiler. Her er deres link: SletDet
I din overskrift skriver du “Oplever pædofilisme på snapchat”. Jeg tænker, om det mon er fordi han er over 15 år og du er 14. Altså at han er over den seksuelle lavalder og du ikke er. Eller er det mon fordi, du har modtaget pædofile klip på snapchat.
Hvis du har modtaget pædofile klip, uden din tilladelse, kan det anmeldes. Der findes noget, som hedder “Anmeld Digital Krænkelse”. Her kan man anmelde, hvis man har modtaget krænkende billeder eller videoer af seksuel karakter. Her er deres link: Anmeld digital krænkelse
Hvis du er i tvivl om, hvad du bør gøre, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111. Du kan både ringe, sms eller chatte med os. BørneTelefonen har åbent hele døgnet.
Dit brev til os viser, at du tydeligt mærker dine grænser for, hvad der er ok og ikke ok. Det er altså en kæmpe styrke, du har. På den måde får du passet på dig. Samtidig viser du også andre, at grænser skal respekteres. Det er så mega sejt gået af dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen