Brev
Trist veninde
Hej bb.
Jeg er en pige, hvis veninde har det rigtig skidt.
Hun kom fra et andet land til klassen og kunne ikke tale dansk.
Hun er anderledes end andre og har ikke rigtig end grænse eller idé om hvornår noget bliver for meget eller er ulækkert.
Der er mange der er onde mod hende. To af mine gode veninder og jeg er lidt i “gruppe” med hende og vi har accepteret hende som hun er. Men det er stadig meget svært at være venner med hende.
I ca en måned har hun virkelig haft det hårdt. Hun misforstår heletiden stortset alt vi siger eller gør, og det gør det rigtig svært for os andre at være venner med hende.
I løbet af denne her uge skulle vi se en film, og de to andre og jeg sad sammen på et bord, hvor der bogstavligtalt intet plads var til overs. Så kom “pigen” og bad os om at rykke os så hun kunne sidde sammen med os. Jeg sagde at hvis jeg rykkede mig ville jeg falde ned. Det gjorde hende åbentbart irriteret, så vi foreslå nogle steder ved siden af os hvor hun kunne sidde bl.a. på et andet bord 5 cm fra mig. Så skældte hun os ud og gik.
Bag efter skulle vi hen og tale om situationen med vores lærer, som mente at vi intet havde gjordt galt og at “pigen” jo bare kunne have sættet sig ved siden af.
Efter skole hørte vi “pigen” sige grædende til sin mor, hvor forfærdelige venner vi var. (Telefon/opkald)
Jeg har ikke sagt det til nogen men jeg tror enten at hun har stress eller meget lavt selvværd.
Det er en rigtig svær situation, og jeg håber virkelig ikke at det ender med selvmord…
Hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Det lyder som om, du og dine veninder gør jer megen umage for at gøre det godt for den nye pige at være i klassen. Det har jeg stor respekt for! Der kan være mange grunde til, at pigen har det svært - og det kan sagtens være, at disse grunde ikke har noget med jer at gøre. Ingen af os véd, hvad pigen har oplevet, før hun kom i jeres klasse, og ej heller hvordan de lever hjemme hos pigen.
Rigtig flot I allerede har fået en snak med jeres lærer. Jeg tænker I igen skal tage fat i jeres lærer og fortælle, hvad der skete, altså det med I hørte pigen ringe hjem og fortælle hendes mor, nemlig at hun ikke føler I rigtig er hendes venner. Jeg tænker det er vigtigt læreren ved, hvad der sker, så læreren kan få flere snakke med pigen og måske også med hendes forældre, så pigen kan få det godt i klassen og med jer piger. Du skal vide, det er lærerens ansvar at sikre at alle børn i klassen trives.
Jeg foreslår også, at du taler med dine forældre, så de kan hjælpe dig i hverdagen med de tanker og følelser du har omkring pigen og jeres venskab. Jeg er helt sikker på, at dine forældre ønsker at hjælpe dig og støtte dig, så du kan have det godt både derhjemme, i skolen og med dine venner.
Måske du også kunne overveje en dag at være alene sammen med pigen, fx efter skole. Så har du mulighed for at komme lidt tættere på hende, og måske få en snak med om, hvordan hun går og har det og en snak om hvordan I piger bedst kan være sammen, så I alle har det godt?
Jeg ønsker dig og dine veninder held og lykke med dette.
Mange hilsner fra Børnetelefonen