tørklæde krise

kære skønne børnetelefon, hvordan har i det?
jeg sidder, og har rummet med et problem hvilket fandt sted fra et år siden sådan for alvor.
jeg er en muslimsk 16 årig pige som bærer tørklæde, og har gjort siden helt lille. fra en alder af 10-11 år. jeg var 2. klasser. jeg tog valget selv, intet pres. mine forældre prøvede endda at snakke mig uden om det. jeg har altid elsket det, og tog det på pga. at jeg vil føle mig tilpas i min muslimske venindegruppe.

tiden har jo ændret sig, jeg er blevet ung nu, og lægger principielt mærke til “mig” som en helhed altså person, og jeg går ofte rundt og tænker på hvorfor jeg har taget det på, når det ikke var for gud, men for mine veninder.

så vil i nu sikkert tænke “så tag det af?” men problemet er, at det er sværere at tage det af end at tage det på. sådan i en ekstrem grad.
at bære tørklæde har synket mit selvtillid ned ekstremt og jeg hader den måde jeg ser ud + hvis jeg tager det af får jeg så meget had og nedgørelse fra mine forældres muslimske ektremistiske venner. det trist at de indblander religion og kultur med i det fordi at tage tørklæde på er ikke obligatorisk.

jeg ved at det ville være sådan en skuffelse hvis jeg tog mit tørklæde af fordi så tror de sikkert jeg ikke er religiøs mere hvilket jeg er. plus mine andre familiemedlemmer har det ikke på, min mor havde heller ikke i starten. mine forældre er virkelig religiøs hvilket ødelægger det for mig.

jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil med dette brev om i kan hjælpe denne mega vanskelige situation men jeg håber at alle som går igennem dette også finder en løsning 🙁

venligste hilsner, diana

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16år Tusind tak for dit brev. Jeg kan høre at det er noget du har tænkt rigtig meget over, og hvor er det godt at du har haft mod på at skrive ind til os. Jeg kan godt forstå de tanker du har, og det er rigtig flot, at du har fået reflekterer så meget over hvorfor du egentlig bærer tørklædet. Det er også godt, at du egentlig mærker efter i dig selv og har fundet ud af, at du ikke vil gå med tørklæde længere, da du ikke længere føler, at det afspejler den du er. Det er en vigtig pointe, som hænger sammen med selvfølelse. Hvad der skal til for at vi har det godt med os selv og i vores egen krop. Dernæst tænker jeg om det på nogen måde er muligt for dig at tale med dine forældre om det her igen? Du skriver at det ikke gør dem noget om du går med tørklæde eller ej. Eller det gjorde det ikke tidligere, men måske lidt nu? Det har jeg lidt svært ved helt at gennemskue. Måske I kan tale om hvorfor det er vigtigt for dig ikke at gå med tørklæde lige nu, og at du egentlig har brug for at de støtter dig i det, og dermed også siger fra overfor deres venner, hvis de skulle kommentere på det. Dine tanker om, at du dengang du tog tørklædet på måske gjorde det for venindernes skyld (gruppefølelsen), fremfor din tro og religion, er så værdifuld. For når jeg så hører dit dilemma i dag, så minder det jo i virkeligheden meget om dengang. I dag handler det så om at du måske beholder det på, stadig ikke for religionens skyld, men for dine forældres eller deres mere ekstremistiske venners. Kan du følge mig? Jeg kommer også til at tænke på, hvordan det mon ser ud for dine veninder nu. Går de alle fortsat med tørklæde, eller er der andre, der som dig føler et anderledes behov nu – og som du måske kan tale med og møde forståelse fra? Du virker enormt velreflekteret og med en stor viden – særligt om dig selv og dine egne behov. Det er en kæmpe gave. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at børn og unge i Danmark har en række rettigheder, og at du bla. har ret til selv at vælge religion mm. Nu er det jo ikke sådan at du tvivler i din tro, som jeg hører det. Tværtimod er du bare bevidst om, at forsøge at forene hele dig og så netop din religion. Det er vigtigt for dig at vide og huske på, i forhold til at kunne tage den her samtale med bl.a. dine forældre. Det er altid svært at tage beslutninger, når det påvirker ens familie, og når der er så meget på spil i forhold til familie og ære mm. Hvis du har brug for flere input, kan jeg varmt anbefale RED-Center. Det er en rådgivning med særligt fokus på problemstillinger for etniske unge. På deres hjemmeside her https://red-center.dk, kan du læse mere om dem og også finde et telefonnummer til deres rådgivning. Du er med garanti ikke den første med det her problem, så de har sikkert hjulpet en række andre piger med et lignende dilemma. Jeg håber at du har fået nogle ideer til hvad du kan gøre, og har du brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. De kærligste hilsner Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)