Brev
Ramadan
Så det ramadan på lørdag og det er jeg med til med jeg får adhd medicin og det jeg nød til at tage for at kunne konstatere mig i skole så må man det. Og har os et anden spørgsmål inden solen står op må jeg så godt spise
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit spørgsmål, hvor er det godt du skriver!
Der er mange regler forbundet med fasten, og det afhænger af hvordan man læser og forstår de hellige skrifter i Koranen.
Derfor vil jeg forslå dig at snakke med dine forældre om dine bekymringer i forbindelse med brud på fasten, hvis du tager din medicin.
Jeg ved, at der er visse undtagelser for fasten og at nogle børn oplever at må bryde med fasten. Det kan blandt andet være fordi, man vurderer, at det er bedst for helbredet.
Men for at du er på den sikre side og får handlet rigtigt, så synes jeg, du skal spørge dine forældre, eller tage kontakt til en Imam. Han eller hun vil helt sikkert kunne hjælpe dig med, at finde svar på dine spørgsmål.
Fasten under ramadan er fra solopgang til solnedgang. Det betyder, at man må spise i det mellemrum der er mellem solen, er gået ned og til at den igen står op.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.
God Ramadan!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.