Religion

Hej
Hvad er den rigtige religion?
Jeg er selv kristen men er bange for den er forkert vil ikke tvivle på den
Er man ukristen hvis man synes andre religioner er okay fordi vi er jo alle bare mennesker?
Kan muslimer trække sig fra kristene?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Hvor er det et godt spørgsmål og hvor er det sejt, at du har lyst til at stille det.

Der er ikke en religion, som er mere rigtig end andre. Der er også nogen mennesker, som ikke har en religiøs overbevisning. Det vil sige, at der er nogen, der slet ikke tror.

I Danmark har vi religionsfrihed. Religionsfrihed giver enhver ret til at tro, – skifte og udtrykke sin religion. Det betyder, at man må tro på det man har lyst til og det man føler sig overbevist om, er rigtigt for én.

Det er ret almindeligt at komme til at tænke over religionen, hvis man er troende. Religion kan fylde rigtig meget og derfor er det også helt okay, at man gerne vil være sikker på, at man tror på det rigtige. Måske det også kan være årsagen til, at du nu er bange for, at den er lidt forkert.

Man kan sige: Det at tvivle er en del af at tro. Det er med andre ord helt okay, at du også stiller spørgsmål og undrer dig over nogle ting. På den måde kan du måske lettere finde frem til en måde at være kristen, der passer bedst til dig. Giver det mon mening?

Du spørger om man er ukristen, hvis man synes andre religioner er ok. Jeg tænker at kristendommen nogle steder lærer én, at man skal elske sin næste. Så den næste kan vel sagtens være en muslim eller jøde, hvis man har det sådan. Det må du faktisk helt selv bestemme.

Du spørger også om muslimer kan trække sig fra kristne. Nu håber jeg, at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. I nogle grupper kan det være svært, at være venner med andre udenfor gruppen. Sådan er det også for nogle religiøse grupper. Det er lidt som om, at de religiøse forskelle kommer til at betyde alt for meget – og derfor er det svært at være sammen.

Men sådan er det slet ikke for alle. Derfor er det også lidt svært at svare helt klart på. Måske nogen kunne finde på at trække sig, mens mange andre måske vil synes det er spændende og vigtigt at have venner, der er anderledes end en selv. Den bedste idé er måske bare at prøve det af. Har du mon mod på det!

Kunne du forestille dig at snakke med dine forældre, søskende, et andet familiemedlem eller din lærer. Måske vedkommende kunne hjælpe dig med at blive endnu klogere på, hvad de forskellige religioner går ud på.

Det er sundt at være nysgerrig og interesseret i at blive klogere på noget man ikke nødvendigvis ved så meget om!

Jeg håber, du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)