Presset, og for høje forventninger.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Når man er barn, er det ens forældre, der har ansvaret for en. Det ved du sikkert allerede. Men det er ikke lig med, at ens forældre må bestemme alt. De skal derimod sørge for, at man trives og har det godt, og det har man ikke, hvis man fx altid får skideballer og grimme kommentarer. Derfor tænker jeg, at det er godt, at du har kontaktet BørneTelefonen.

Jeg tænker også, at det er vigtigt, at du og din familie måske får lidt hjælp, så I kan finde en måde, hvor I alle kan føle jer godt tilpas. Jeg ved fra andre unge med en anden etnisk baggrund end dansk, at det indimellem kan være svært at finde en måde, hvorpå man både kan “passe” ind derhjemme og sammen med veninderne – og i det tilfælde er det godt at søge hjælp. Hos Etnisk Ung er de eksperter i at hjælpe piger og drenge, der står i nogle af de samme udfordringer som dig. Hvis du er interesseret, kan du se mere på hjemmesiden for Etnisk ung. Du kan bare trykke her. Det er en rådgivning, hvor man fx kan ringe og får hjælp anonymt. Måske er det noget for dig?

Det kan også være, at du hellere vil tale med en voksen, som du kender i forvejen. Det kan fx være din mor eller måske en lærer. Du kan jo starte med at sige, at du indimellem føler, at det kan være svært at gøre alle tilfredse – og at det faktisk er noget, der gør dig meget ked af det.. Kunne det være en ide? Det kunne måske give anledning til en god snak.

Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111. Det vigtigste lige nu er, at du får hjælp, så du ikke længere skal gå alene og “spille glad”/ have det dårligt. Det fortjener ingen. Du har ret til at være den, du er eller gerne vil være. Husk altid det!

De bedste hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)