jeg vil ikke være kristen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Når religion og tro fylder rigtig meget i ens familie, kan det være svært at få det til at passe sammen med det at være ung og fri.
For det er det, de fleste unge ønsker at være: Frie. Det ligger simpelthen til alderen.

Måske har du ikke tænkt så meget over det at være religiøs før, for sådan var det jo bare hjemme hos dig.
Men når man bliver teenager, begynder man at se verden med andre øjne. Man tænker mere over tingene, og man lægger mærke til alt muligt, man aldrig har tænkt over før.

Man bliver også meget opmærksom på sine egne følelser og behov på en helt ny måde.
Man får lyst til at prøve nye ting af.
Man får brug for at løsrive sig fra sin families rammer og gå sine egne veje, stå mere på egne ben og danne sine egne meninger.
Det er helt naturligt.

Ingen kan tvinge dig til at tro på hverken Gud eller et bestemt politisk parti eller noget helt andet. Det bestemmer du faktisk selv.
Du kan selvfølgelig være nødt til at leve med din families tro, traditioner og kultur, så længe du er barn og bor hjemme. Også selvom du helst ville være fri. Men hvad du inderst inde tror på, bestemmer du selv.

Jeg ved jo godt, at det er meget lettere sagt end gjort, at du selv bestemmer. Hvis du bare siger til dine forældre, at du ikke tror på det samme som dem, og at du ikke vil leve på den måde, de ønsker, bliver de formodentlig ikke ligefrem glade. Og det gør det svært for dig.

Det er enormt svært at sige fra overfor sine forældre, især hvis de ikke kan forstå eller vil acceptere, at man synes noget andet end dem.
Og det kan der nemt være en tendens til i nogle religiøse familier.
Derfor må man nogle gange undertrykke sig selv, så man ikke bliver uvenner med sine forældre.

Forældre i religiøse familier kommer nogle gange til at udsætte deres børn for et stort pres. Og det gør de ikke for at være onde, men fordi de gerne vil hjælpe barnet tilbage til troen, hvor der er sikkerhed. Det er i hvert fald ofte sådan, de tænker.

De vil gøre alt for at sørge for, at deres børn ikke falder uden for troens sikkerhedsnet, hvis du forstår. Og det gør de af kærlighed, selvom det ikke føles sådan.
Nogle forældre kan godt finde på at true barnet med Guds straf, hvis deres barn trækker sig væk fra troen – eller de siger, at så kan man ikke være en del af familien og så videre.
Sådan noget gør det endnu sværere at være barn i en religiøs familie.

Nu kender jeg ikke dine forældre, men mit råd er, at du prøver at tale stille og roligt med dem.

Du må fortælle dem, at du har det rigtig svært med at leve anderledes end dine klassekammerater.
Fortæl dem, at det gør dig rigtig ked af det, og at du føler dig udenfor – hvis det er sådan, du har det.
Fortæl dem, at du har brug for selv at finde ud af, hvordan din tro på Gud skal være, og hvor meget det skal fylde i dit personlige liv.
Du skal selvfølgelig gøre det hele på en forsigtig måde, så de lytter uden at gå i panik, hvis du forstår.

Du kunne starte med at sige, at du har brug for at tale med dem om noget, du har tænkt rigtig meget over, og som fylder meget for dig.
Så kan du sige, at du kan mærke, at du lige for tiden har brug for at kunne udvikle dig som menneske på en lidt mere fri måde, hvor du fx får mulighed for at dyrke sport og være mere sammen med dine klassekammerater.

Jeg vil råde dig til, at du ikke kritiserer dine forældres måde at leve på eller deres tro, for så har de måske svært ved at lytte til dig på en åben måde.
Jeg tror, at det vil være en god idé at tage udgangspunkt i, at du har brug for lidt løsere rammer for at kunne have det godt og føle dig glad.

Hvis det er svært at få det sagt, så skriv et brev til dem, hvor du får forklaret, hvordan du har det. Så bliver du ikke afbrudt, og du kan formulere dig på den for dig helt rigtige måde.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en voksen. Eller du kan benytte væres SMS eller Chat.

Til sidst vil jeg lige sige, at det er naturligt, at man kan blive træt af sin religion. Nogle gange er det for altid, mens det andre gange bare er for en periode.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)