Brev
jeg bliver mobbet i skolen
i skolen er der mange folk der mobber mig, de siger jeg er sort og jeg stjæler fordi jeg er fra rumæner, de siger at jeg ligner dababy og så græder jeg
en af mine klassekammerater skrev på tavlen at jeg er en gorilla og jeg elsker fried chicken, det gjorde mig rigtig ked af det fordi at jeg kan jo ikke gøre for at jeg er sort
type shit
rumæner, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære du på 14 år,
Sikke en kamp du kæmper hver eneste dag! Hvor er det bare stærkt af dig at skrive til os og række ud efter hjælp!
Det lyder utroligt ubehageligt at blive anklaget for at stjæle alene ud fra din etnicitet eller hudfarve eller at blive kaldt “Gorilla” foran hele klassen, og opleve at andre griner. Det er slet ikke okay. Det er heller ikke okay at blive kaldt øgenavne som “dababy” eller blive sat i bås som en, der kan lide “fried chicken”, alene fordi du har en mørkere hudfarve.
Det er racisme og mobning, og det er meget alvorligt
Det er uretfærdigt og helt uacceptabelt, at nogen i skolen får dig til at føle dig forkert, fordi du har en mørkere hudfarve. Ens hudfarve kan aldrig bruges til at sige noget om, hvordan man er – heller ikke ’for sjov’.
Dem, der siger den slags til dig, tænker sig ikke om. Mange kommentarer gennem tiden er skadende. Det er meget svært at have det godt, når andre nedgør en – og det er skadeligt at udsætte andre for racistiske kommentarer.
Du har faktisk ret til en skolegang uden at blive mobbet og kaldt racistiske ting. Racisme og mobning er forkert og forbudt – det ved de voksne på din skole. Derfor er det også deres  ansvar, at handle på det.
Hvorfor opstår mobning?
Nu har du fortalt mig om, hvordan du har det. Jeg kan virkelig godt forstå, at det hele er svært og uoverskueligt. Vi ved her på BørneTelefonen lidt om, hvorfor mobning typisk opstår. Mange børn/unge synes, det kan være rart at vide lidt om. Har du lyst til at høre lidt om det?
Det man ved om mobning i dag er, at det opstår, når fællesskaber – fx en klasse – ikke er trygge og ikke fungerer særlig godt. Der er kun de voksne, der kan hjælpe til med at få det til at blive bedre. Det kan måske lyde lidt underligt – for tit kan man føle at man bliver mobbet, fordi der er noget galt med en. Hvis det var et trygt fællesskab, ville der være plads til, at man kunne være sig selv. Måske har du lyst til at se mere om, hvordan mobning kan opstå: Hvorfor opstår mobning?
Det er de voksnes ansvar at stoppe mobning
Nu har vi talt lidt om din situation, og hvad vi ved om mobning – det her med at det sker i utrygge fællesskaber og at det er de voksne, der kan hjælpe med at gøre fællesskabet bedre, så mobningen stopper. Derfor tænker jeg, om det kunne være rart for dig, at vi nu snakker lidt om, hvilke voksne, som kan hjælpe. Hvad tænker du om det?
Din skole skal have en antimobbe strategi
Din skole skal have en antimobbe strategi. Det betyder, at de skal have en plan for, hvad de gør for at undgå mobning. De voksne på skolen skal sørge for at børnene har det godt og skal hjælpe med at stoppe mobning, når den foregår. Det står nemlig i loven.
Nu ved jeg jo ikke, om du allerede har gjort en masse for at få stoppet mobningen
Uanset, hvad du indtil videre har gjort, kan jeg se, at det ikke har hjulpet. Hvis dine forældre og skolelærer ikke kender til racismen og mobningen på din skole, så er vigtigt, at du fortæller dem om det. Hvis du allerede har fortalt det til dine skolelærer, tænker jeg, at det er vigtigt, at du bliver ved med at fortælle det til dem. Så de forstår, at de altså skal gøre noget mere for at hjælpe dig. Måske kan dine forældre også hjælpe dig med at tale med skolen.
Får du ikke den hjælp, du har ret til?
Nu kender jeg jo ikke dine forældre. Hvis du allerede har rakt ud til en voksen igen og igen og fortalt at du bliver mobbet, uden at det har hjulpet er der faktisk nogle andre veje at gå, for at få hjælp. Kunne du tænke dig at høre lidt mere om det?
Det må være rigtig svært på den måde ikke at føle sig hørt, og det er ikke okay. I første omgang kan man skrive en klage til skolen. I den kan man fortælle om ens situation, og at man har forsøgt at tale med flere voksne om det, men at det ikke har hjulpet.
Der er ikke så mange, der har prøvet at skrive en klage før. Hvis du ikke kan finde hjælp til at skrive en klage –  vil vi gerne hjælpe dig her på BørneTelefonen, hvis du er interesseret i det. Hvad tænker du?
På BørneTelefonens hjemmeside findes en klageskabelon, man kan tage udgangspunkt i her: https://bornetelefonen.dk/klage/
Hvis du ønsker at klage, kan du læse mere om hvordan man klager her: https://dcum.dk/nkmm/hvis-du-oensker-at-klage/
Strategier du kan bruge indtil de voksne har fået mobningen til at stoppe
Jeg bliver nysgerrig på, om der er nogen steder eller situationer, hvor du føler dig tryg og godt tilpas? Der er nogen, som synes, det kan være rart at gå væk fra mobbesituationen, når den sker, og hen til et sted, hvor de føler sig godt tilpas. Kan du komme i tanke om et sted, hvor du føler dig tryg, og hvad tænker du om den mulighed?
For nogle kan det også være rart at finde nogle andre, gode fællesskaber. Det kan fx være en fritidsaktivitet eller noget, du godt kan lide at lave. Har du allerede et sted, hvor du føler dig godt tilpas? Ellers kan vi også tale om, hvad der kunne være sjovt for dig at prøve – du kan ringe til os på tlf. 116 111.
Jeg sender dig her et link til nye fællesskaber, som du måske kan bruge: https://bornetelefonen.dk/ensomhed/#test-faellesskab
Du har allerede vist, at du er god til at søge hjælp
Det tænker jeg, er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at tale med dine forældre og lærerne på skolen. De skal som sagt vide og forstå, at du bliver mobbet og udsat for racisme. Det er vigtigt, at der sker ændringer på skolen, så du for fremtiden ikke skal være så ked af det, når du er på skolen. Jeg ved, at der ofte er en vej ud af problemerne. Også selvom det ikke altid føles sådan.
Knus og kærlige hilsner
BørneTelefonen