Brev
racisme
hej
jeg er en 13 årige bengalsk pige og ja jeg er muslim noget som mange dansker hader
jeg elsker danmark og kulturen men jeg tror ikke at de føler det samme mod folk som mig jeg oplever ret tit racisme
altså her i sociale medierne er der noget der hedder “save europe” som der har betydet ret meget det så slemt at det giver mig selv mords tanker de vil have folk med etniske baggrund ud af eropa
de hader og siger RIGTIG grimme ting om min religion
her idag så jeg en video med at sverige var den meste “fortabte” land fordi de har så mange indvandre i landet oh sjovt nok mest af de her “save europe” folk er børn på mit alder
jeg ville ønske at i kunne få racisme ind i de her børns vilkår og kunne vise folk hvor meget de enkelt ord kan betyde
det vil være endu bedre hvis i kunne lave en video om det jeg vil bare have dem til at se at jeg også er et menneske som dem som også har følelser
undskyld for at være muslim
undskyld for at være lidt mørk i huden
undskyld for at ødelægge jeres land 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 13 årige pige.
Tak for dit brev til BørneTelefonen, hvor du skriver, at du ofte oplever racisme, og at det gør dig ked af det. Det kan jeg virkelig godt forstå, for følelsen af uretfærdighed kan gøre en helt magtesløs.
Du skriver: undskyld for at være muslim / mørk i huden / for at ødelægge vores land. Men du skal slet ikke undskylde, for du har ikke gjort noget forkert! Hvordan vi ser ud, skyldes vores forældres gener, og der er ikke noget, der er mere “rigtigt” eller “forkert”, når det gælder vores udseende. Vi er alle forskellige, og heldigvis for det. Og under huden er vi i bund og grund ret ens. Vi er mennesker af kød og blod – med følelser, tanker og holdninger, som alligevel gør os alle unikke.
Vi lever heldigvis i et land, hvor vi har religionsfrihed, så du må vælge lige den religion, der føles rigtig for dig. Du lyder som en super cool person, og du skal være stolt af dig selv, og stå ved din baggrund. Se det som en gave, at du vokser op med to forskellige kulturer, som du holder af.
At nogle mennesker ser mere snævert på andres hudfarve og religion bunder ofte i en uvidenhed og frygt hos dem selv. Det er rigtig ærgerligt, at det nogen gange er sådan, og jeg er ked af, at du oplever, at nogle siger racistiske ting. For det er uberettiget og forkert af dem.
Du skriver, at der på “save Europe” er mange børn og unge på din alder, der skriver grimme ting.  Jeg kender ikke siden, men hvis der foregår deciderede ulovligheder, så kan du anmelde siden, men ellers vil jeg opfordre dig til at boycutte den. Lad være med at give dem opmærksomhed, for det fortjener de ikke, hvis de tillader racistiske udtalelser. Mit råd til dig er at samle på mennesker, der vil dig det godt, og oplevelser, der gør dig glad. Giver det mening?
BørneTelefonen har allerede gjort flere ting. Du får lige et link til vores side her: Racisme og forskelsbehandling. Du skriver, om vi her på BørneTelefonen kan lave nogle flere opslag og videoer om racisme. Det synes jeg lyder som en mega god idé – tak for det! Jeg sender den videre til vores redaktion, og så må vi håber, at de vil arbejde videre med din gode idé.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen, eller ringe på 116111.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen