Underlige links

Hej BørneTelefonen

Jeg en dreng på 15 som har et lille problem med jeg kom til at gå et på et link til noget bp og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og føle

gik selføljelig ud og rapporteret videoen med linket med det samme

men så stadig noget som jeg vil glemme.

Mit spørgsmål er bare hvad ville det bedste være og gøre i den her situation?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Det er rigtig sejt, at du skriver. Jeg kan mærke, at det fylder meget for dig, og det kan jeg godt forstå. Jeg synes ikke, at det er noget, du skal gå alene med.

Når du skriver “bp” i dit brev, bliver jeg nysgerrig på, om det er en forkortelse for “børneporno”? Hvis det er, så er det rigtig godt og vigtigt, at du rapporterede videoen. Børneporno er ulovligt, og derfor synes jeg, det er sejt, at du var bevidst om, hvordan du skulle handle på situationen.

Jeg forstår godt, at du synes, at det du så, var voldsomt, og at du gerne vil glemme det. På internettet er der desværre mange reklamer og links, som kan føre til hen seksuelt materiale, selvom man ikke leder efter det. Jeg forstår godt, at du har svært ved at vide, hvad du skal føle. Men du skal vide, at du har gjort det helt rigtige ved at rapportere det og gå ud af videoen.

Porno kan godt være voldsomt at se på, og man kan komme til at se nogle ting, som man gerne vil glemme. Selvom det kan være svært helt at glemme det, man har set, kan det som regel hjælpe at tale med nogen om det. Derfor vil jeg foreslå nogle forskellige, du kan tale med:

  • Du kan tage fat i en ven, du er tryg med og fortælle om episoden. Det kan være, at din ven har oplevet noget lignende, og så kan du spørge, hvad din ven gjorde dengang. I kan også sammen tage fat i en voksen – måske en lærer eller en af jeres forældre? Nogle gange er det nemmere at tale med en voksen, når man ikke er alene, og der kan det være rart at have en ven med.
  • Du kan også selv hive fat i en voksen, hvis du har mod på det. Som sagt kan det være, at det er en lærer eller en klub-pædagog eller dine forældre, du er tryg ved. Jeg er sikker på, at de godt vil kunne forstå, at du synes, det var voldsomt at se.
  • Du kan også altid ringe til Sexlinien på tlf.: 70202266 og fortælle om din oplevelse. Der sidder en voksen klar, som du trygt kan dele dine tanker med.

Jeg synes, det er sejt, at du har mærket efter og kender dine grænser. Det er ikke alle, der ved, at man skal rapportere det, hvis man ser noget ulovligt. Du har handlet helt rigtigt i den situation.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og at du får talt med nogen, så du ikke går alene med det ubehagelige, du har set.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf.: 116111, hvis du har behov for det. Vi tager elefonen – også om natten.

Jeg tror på, at du er modig nok til at dele din oplevelse, ligesom du har delt den med mig.

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

stem
Hvad synes du om porno? Klamt eller spændende? Stem her og se hvad andre har stemt.

hvad synes du om porno?

få flere gode råd og viden om porno

Det er helt almindeligt at blive nysgerrig på sex og porno. Det kan være, du selv har søgt på det? Eller måske du er stødt på det ved en fejl?

Porno kan for nogle opleves voldsomt og grænseoverskridende. Og mange fortæller at de føler, det er pinligt og holder det hemmeligt, hvis de er stødt på det. Men uanset om du har set porno ved en fejl eller med vilje, er det ikke pinligt. Mange voksne ser også porno en gang i mellem.

Det er bare vigtigt at huske på, at porno ikke er et billede på virkeligheden. Det er skuespillere, der har sex. Sex bliver derfor typisk vist mere voldsomt, og skuespillernes kroppe kan være redigerede.

Hvis du er utryg ved, hvad du har set – eller har spørgsmål til porno – kan du klikke dig videre her. Her kan du få gode råd, læse andre børns breve og teste din viden om sex.