Børneporno

For 2 år siden var jeg begyndt at lede efter børneporno, jeg fandt ikke noget. Men nu er jeg rigtig bange for der sker noget i min fremtid. Jeg har ikke søgt på det lige siden, men jeg vil rigtig gerne vide det, fordi drømmen som arkitekt er stadig igang men er mega bange for at jeg kan blive sendt i fængsel.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig.

Først vil jeg lige skrive, at det altid kræver mod at skrive og tale om følelser og tanker som er svære. Ved at skrive herind, så viser du at du har dette mod og det skal du være stolt af. Det er en god værdi at have.

For at svare kort på dit spørgsmål: Nej, du kan ikke blive sendt i fængsel eller straffet for det du gjorde.

Men når jeg læser dit brev så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor du mon gjorde det?

Du skriver, at du ledte efter børneporno for to år siden og ikke har ledt efter mere siden da.

Jeg bliver lidt nysgerrig på hvorfor du stoppede med at lede? Måske mistede du lysten og interessen eller måske var du bange for hvad andre ville tænke?

Grunden til at jeg også kommer med alle disse spørgsmål er, at fordi mange unge skriver herind og fortæller om tanker og fantasier som de er bekymret for om er okay at have og føle. Mange er, ligesom dig, bange for hvilke konsekvenser det kan få for dem i fremtiden og rigtig mange har brug for at tale med nogen om det, uden at føle sig utilpasse og forkerte.

Måske har du det også sådan?

Det er nemlig helt naturligt at udforske sin egen seksualitet og sine egne seksuelle grænser.

Det gælder også når det handler om at være nysgerrig på det, som kan være grænseoverskridende og i visse tilfælde ulovligt.

Det er jo en måde at finde ud hvor vores grænser går og hvad vi godt kan lide/ ikke lide og hvad vi tænder på seksuelt.

Som du nok allerede ved, så er det ulovligt og strafbart at se på børneporno.

Derfor er det vigtigt, at du mærker efter hvorfor du havde lyst til at lede efter børneporno og hvilke følelser det vækkede i dig.

Hvis man kan mærke at det som er ulovligt, som f.eks børneporno, er noget man tænder på seksuelt og gerne vil se mere af, så er det vigtigt at tale med nogen om det og få hjælp til at håndtere det.

Jeg indsætter derfor et link til JanusCentret, som er et tilbud til børn og unge op til 18 år, som er seksuelt grænseoverskridende.

Det ved jeg godt, at du på ingen måde er, men de hjælper også unge som har seksuelle fantasier om børn.

Hvis du tænker, at det er slet ikke noget du har brug for, så er det selvfølgelig helt okay. Men så kender du til tilbuddet hvis du er interesseret. Her er linket: JanusCentret

Hvis du ringer, kommer du til at tale med en rådgiver, som forstår din situation, og som hjælper dig. Rådgiveren er vant til at hjælpe børn og unge, der har spørgsmål til seksualitet og grænser. Du behøver ikke være bange for at møde en afvisende reaktion. Til gengæld kan du få hjælp til at ændre din situation.

Du behøver ikke sige, hvem du er, når du ringer. Rådgiveren har tavshedspligt og er der for at hjælpe dig.

Jeg  vil ønske dig alt muligt held og lykke med din drøm om at blive arkitekt. Husk at du altid er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen igen.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

stem
Hvad synes du om porno? Klamt eller spændende? Stem her og se hvad andre har stemt.

hvad synes du om porno?

få flere gode råd og viden om porno

Det er helt almindeligt at blive nysgerrig på sex og porno. Det kan være, du selv har søgt på det? Eller måske du er stødt på det ved en fejl?

Porno kan for nogle opleves voldsomt og grænseoverskridende. Og mange fortæller at de føler, det er pinligt og holder det hemmeligt, hvis de er stødt på det. Men uanset om du har set porno ved en fejl eller med vilje, er det ikke pinligt. Mange voksne ser også porno en gang i mellem.

Det er bare vigtigt at huske på, at porno ikke er et billede på virkeligheden. Det er skuespillere, der har sex. Sex bliver derfor typisk vist mere voldsomt, og skuespillernes kroppe kan være redigerede.

Hvis du er utryg ved, hvad du har set – eller har spørgsmål til porno – kan du klikke dig videre her. Her kan du få gode råd, læse andre børns breve og teste din viden om sex.