Brev
er porno ulovligt?
Hej BB.
Jeg er en dreng på 13 år og er meget afhængnig til porno. Jeg er meget bange for hvis jeg bliver taget for at se porno.
Jeg ser det næsten vær dag efter skole og, jeg kan bare ikke stoppe med at se det. Jeg er bange for at sige det til mine forældre så, i er de eneste jeg kan snakke med.
Hvad skal jeg gøre? og er porno engligt ulovlig?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det er rigtig mange unge, der ser porno. I teenageårene raser hormonerne rundt i kroppen og nye tanker, følelser og behov dukker op. Det er tit en del af det at blive ung, at man bliver mere nysgerrig på sex og krop. Men som jeg læser dit brev, kunne du næsten være nervøs for, om du er blevet afhængig af at se porno?
Det er ikke farligt eller mærkeligt, at se porno dagligt, hvis man ellers har det fint med det. Og det er heller ikke underligt, hvis man onanerer hver dag. Det er der masser af mennesker, der gør. Der er bare ikke så mange, der taler om det. Og måske er det derfor, du også er bange for at blive ”taget i det”? Du tænker måske, at dine forældre vil synes, at du gør noget forkert. Det synes jeg ikke, du gør. Så længe, du selv har det fint med at se porno.
Man kan dog godt have et så stort forbrug af porno, at det bliver til et problem. Det kan fx være at man stopper med at se sine venner, fordi man i stedet vil se porno. Hvis du tænker, at du ser mere porno end du faktisk har lyst til, så er det nok en god ide, at lave nogle regler for, hvornår og hvor meget, du må se det.
Jeg bliver nysgerrig på, om du nogensinde har talt med dine kammerater om porno. Eller om I har talt om porno i skolen – fx i uge sex? Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt at vide, at man hverken er unormal eller overdrevet sexfikseret, fordi man ser porno.
Til gengæld er det selvfølgelig vigtigt at vide, at der er forskel på porno og det at have sex. Porno er film lavet af skuespillere. Det er tit meget eksperimenterende og voldsomt. Sex er ofte forbundet med kærlighed og med stor respekt og omsorg for partnerens og ens egne grænser og behov. Så sex i virkeligheden ligner sjældent det, du ser i pornofilm.
I Danmark er det lovligt at se porno, og der er ikke en aldersgrænse. Du kan dog først købe pornoblade og pornofilm i butikkerne, når du er fyldt 16 år.
Hvis du oplever, at du ikke rigtig kan styre, hvor meget porno, du ser, vil jeg råde dig til at tale med sundhedsplejersken på din skole. Hun er vant til at tale med unge om sex. Du kan også ringe til Sexliniens rådgivning på 70202266. De er gode at snakke med, og på deres side kan du også læser mere om porno og sex http://www.sexlinien.dk/
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen BørneTelefonen