Brev
søvn
Hej,
jeg har altid sovet med lyset slukket og bliver forstyrret hvis gardinet ikke er 100% for og det gør jeg stadig.
Men her for tiden kan jeg ikke sove uden lyset i loftet er tændt det er som om min krop går helt i stå når der er mørkt og jeg føler der står nogen og kigger på mig i mørket.
Jeg har aldrig været bange for mørke før og jeg føler mig ikke kun bange nu men faktisk helt stresset jeg får ikke søvn nok og vågner flere gange om natten for at tjekke om gardinet er rullet helt ned og alle stikkontakter er trukket ud.
Er det nomalt?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige,
Søvn er super vigtigt for alle os mennesker – både i forhold til vores fysiske og mentale helbred.
Forstyrres vores søvn for meget og vi derved ikke får den ro om natten, vi egentlig har brug for, så påvirker det os på en lang række områder.
Når jeg læser dit brev, så er der noget, der kunne tyde på, at din søvn lige for tiden er lidt forstyrret.
Du fortæller nemlig, at du ikke længere får søvn nok og vågner flere gange hver nat. Og du kan mærke, at det er begyndt at påvirke dig på en sådan måde, at du føler dig helt stresset.
Og jeg kan faktisk godt lidt forstå, du mærker en form for stress. Dels fordi din søvn bliver forstyrret og dels fordi, at det, der forstyrrer din søvn er et behov at tjekke op på, at du er i sikkerhed.
Du bruger ikke selv ordet “sikkerhed”. Det er dog lidt det, jeg tolker, er den følelse, du jagter, når du pludselig helst vil have lyset tændt om natten, har brug at tjekke, at gardinerne er rullet helt ned og stikkene taget ud af kontakterne. Kan du mon genkende den følelse?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du måske ved, hvad der har udløst den her frygt hos dig? Frygten for, om der er nogen, der kigger på dig i mørket. Ved du mon det?
Det kunne nemlig godt tyde lidt på, at der er kommet nogle ængstelige tanker hos dig, som er det, der forstyrrer din søvn.
Du spørger til, om det du oplever er normalt. Og svaret er nok både ja og så alligevel lidt nej.
Jeg tænker, at det er helt normalt, at ens søvn indimellem kan blive forstyrret af vores tanker. Det kan være noget, vi har oplevet, der gør os bange og derfor holder os vågne? Eller det kan være noget, vi går og frygter, der forstyrrer vores søvn?
Når jeg så samtidig skriver, at det måske alligevel ikke er helt normalt, så hænger det lidt sammen med de handlinger, du føler dig nødsaget til at gøre.
Vi vil alle gerne føle os trygge og sikre. Derfor er vi ofte villige til at gå langt for netop at mærke tryghed – ikke mindst når vi skal sove.
Du deler, at du om natten tjekker, om gardiner er rullet ned og om stik er taget ud af kontakten. Mit bud er dog, at det også er noget, du gør, lige inden du går i seng – har jeg ret?
Hvis det forholder sig sådan, så er dine ekstra tjek om natten jo på en måde ulogiske. Du ved jo allerede, at du har rullet ned stikkene er taget ud. Men når man bliver stresset og mangler, kan man godt komme helt i tvivl.
De handlinger om natten er derfor nok mere styret af et behov for at gøre noget. Noget, der kan berolige dig lidt midt om natten, når du bliver bange. En slags ekstra sikkerhedstjek. Giver det mon mening?
Derfor kan du måske prøve at udfordre dit behov for at tjekke det om natten. Så i stedet for at stå op og tjekke, så fortæl dig selv, at du har styr på det.
Dette kan du med fordel måske kombinere med at bruge nogle gode vejrtrækningsøvelser, så du beroliger kroppen. Kender du til sådanne øvelser?
Du kan finde øvelser på bl.a. YouTube, men der findes også forskellige kropsscanningsprogrammer (mediationsformer), man kan lytte til på sin telefon.
Sådanne øvelser eller meditationer kan ud over at give ro til kroppen også være med til at flytte det mentale fokus fra frygten og over på din krop og vejrtrækning.
Hvis du har mod på at prøve det af, så findes der fx en app, der hedder “Ro – mindre stress i hverdagen”. I den app er der fx sådanne meditationer til at falde i søvn og generelle råd til at få en god søvn.
Måske har du mod til at prøve det?
Mit råd er i hvert fald, hvis du kan forsøge at udfordre frygten lidt. For ofte er sådan en frygt jo netop ulogisk – er det ikke rigtigt?
Med mindre, du netop har oplevet, at der har stået nogen i mørket og kigget på dig. Nogen som ville dig det ondt, så er det jo ikke jo ikke rigtig en logisk frygt, du oplever.
Det gør dog ikke frygten mere virkelig! For du mærker den jo. Men når frygten er ulogisk og ikke er en egentlig rigtig trussel, så er det godt at udfordre den lidt.
Det kan du gøre selv ved fx at forsøge at flytte fokus væk fra tankerne. Og ved at forsøge at styre dit behov for at tjekke op om natten.
Men hvis det fortsat er svært. Hvis mine idéer ikke virker for dig eller helt er nok. Og du oplever, at din søvn fortsat bliver forstyrret af din frygt. Så skal der måske mere hjælp til.
Mit afsluttende råd er derfor, at hvis du ikke kan kæmpe imod frygten, men den fortsat er ved at æde dig op – eller nærmere stjæler din søvn. Ja, så skal du nok søge mere hjælp.
Det kan være, du skal dele det med dine forældre eller du får behov for at snakke med din læge.
Dine forældre kan nemlig støtte dig i at få udfordret frygten lidt. Og det, at dele det med dem, kan nok også give dig lidt ro, fordi du på den måde ikke længere skal gå med din frygt alene.
Men er der behov for det, så vil din læge måske også kunne give dig nogle råd. Eller din læge ved, hvem der vil kunne hjælpe dig lidt mere.
Jeg håber i hvert fald, du kan bruge mine råd til dig – også selvom det egentlig ikke var direkte råd, du spurgte til i dit brev.
Dit spørgsmål gik nemlig på, om det er normalt, du har det sådan, som du har det.
Og jeg håber, du med mit svar har fået besvaret dette spørgsmål. Jeg tænker nemlig, at det er helt normalt. Frygt er en naturlig følelse, som alle mennesker mærker indimellem.
Frygten kan dog også tage overhånd og derved skifte fra normal og naturlig følelse til en følelse, der fratager os nogle muligheder i livet.
Hvis frygten bliver ved med at holde dig vågen om natten, giver dig stress og fylder mere og mere, så er det nok nu, du skal forsøge at gøre noget andet.
Derfor hepper jeg på, at du kan finde modet til at tage kampen op mod din frygt. At du tør udfordre tankerne lidt, og du derfor inden længe igen kan føle dig tryg, når du ligger i din seng og skal sove.
Husk at du altid må skrive eller ringe herind på 116111. Vi sidder klar til at lytte og hjælpe døgnet rundt.
De bedste hilsner
BørneTelefonen