Brev
Jeg er ond
Hej, jeg er en pige på 15 år
Jeg er ond. Jeg slår, siger grimme ting til mine venner osv
Jeg lægger ikke mærke til det før dagen er omme.
Jeg kan ikke lade vær, jeg ved ikke hvorfor. Jeg prøver at huske mig selv på at stop men det virker ikke.
Jeg hader det, mine venner hader mig
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Først og fremmest vil jeg sige, at det er stærkt af dig at skrive her og sætte ord på det der fylder. Det viser jo, at du er opmærksom på, hvordan du har det, og at du gerne vil gøre noget ved det. Det er et stort og vigtigt skridt.
Du skriver, at du føler dig ond og hader det, du gør. Jeg vil gerne starte med at sige, at du ikke er ond. At slå eller sige grimme ting kan ske, når man er frustreret, ked af det eller har svært ved at styre sine følelser – det betyder ikke at du som person er ond.
Det lyder som om, du gerne vil ændre det, men at det er svært for dig at stoppe, når du er midt i situationen. Det er helt forståeligt. Nogle gange kan det være svært at få styr på de følelser, der måske ligger bag. Måske er der noget, der presser dig eller gør dig ked af det, som kommer til udtryk på den måde?
En idé kan være at tale med en voksen, du stoler på – måske en forælder, lærer eller skolepsykolog? De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor det sker, og hvordan du kan få det bedre. Det kan også være en hjælp at skrive dine tanker ned i løbet af dagen eller øve dig i at tage en dyb indånding og tælle til 10, når du kan mærke, at du bliver irriteret eller vred. Når du skriver dine tanker ned, så kan du bedre se, om det skyldes noget bestemt der gør dig trist og vred.
Du siger, at du først tænker på de ting, du har gjort og sagt, når dagen er omme – her kommer du i tanke om, at nogen kan have opfattet dig som ond. Måske er det en mulighed at tage fat i de personer næste dag og sige, at det var en fejl – at du ikke tænkte dig godt nok om. Eller noget i den stil. De fleste mennesker kan godt lide at få en undskyldning. Man kan sige onde ting og lave mange fejl, som bliver visket væk, når man giver en undskyldning eller forklaring.
Jeg vil også sige, at du ikke er alene om at have det sådan her. Mange oplever at kæmpe med følelser og reaktioner, især når man er 15 og der sker så meget i kroppen og i ens liv. Det vigtigste er, at du allerede har taget det første skridt ved at skrive her – og det viser at du gerne vil finde en løsning.
Hvis du har brug for at tale mere om det, er vi her, og du er altid velkommen til at skrive til os igen.
Kærlig hilsen,
Børnetelefonen