Brev
Tidligt i seng og uden mobil
Kære bt
Jeg er den type der har strenge forældre. Tidligt i seng og ud med mobilen.
Jeg er egentlig okay med at jeg ikk sover med min mobil. Altså der er også flere af mine venider der ik gør. Problemet er bare at jeg så skal vær på mit værelse rimelig tidligt.
Fx. i hverdagene er jeg på mit værelse 20:30 – 21:00. Og så er min mobil i køkkenet.
Men så kan jeg ik svare nogen af mine venner, og jeg er ikk træt nok til at sove der.
Jeg læser eller laver noget krea nogen gange. Men det er ved at gå mig på nerverne. Altså omg. Jeg kan ikke engang ha min mobil inde ved mig indtil fx. 22 og så bare lægge den ud og ligge mig til at sove næh nej.
Mine veninder respektere det og synes ik det er mærkeligt. Måske tænker de, at jeg går tidligt i seng men whatever.
Nu er jeg så begyndt at skrive med den her dreng. Han siger ogs han er helt cool med det og ik sys det mærkelig. Meeeen jeg har stadig på fornemmelsen at han sys det er lidt træls at jeg så ik svarer ham om aften.
Selv i weekender er det sådan her. Jeg aflevere den allerede omkring kl. 22. og jeg er ved at døøøøøøø! virkelig hjælppp!
Jeg skal i 8. næste år og det er pinligt at gå så tidligt i seng. synes jeg. Ærligt så har dem der skal i 7. næste år jo senere sengetider. De ligger med deres mobil hele natten. Ikke at det er hvad jeg vil, men jeg vil bare gerne sove med den. og jeg har spurgt mine forældre men det er et klart nej.
Pls hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Tusind tak fordi du vælger at skrive ind til os på BørneTelefonen. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Du fortæller, at dine forældre har lavet en fast regel hjemme hos jer, som betyder, at du skal afleverer din mobil på hverdage kl. 21-21.30 og i weekenden ca kl. 22.00. Jeg håber, at det er rigtigt forstået.
Du skriver, at du syntes, at det er uretfærdigt, og at du syntes, at det er pinligt, at du skal tidligt i seng. Selvfølgelig er det svært, når du ved, at andre er på deres mobiler og måske endda skriver beskeder til dig, som du selvfølgelig gerne vil læse og svare på. Det forstår jeg virkelig godt.
Særligt nu, hvor der faktisk er en sød dreng, som du gerne vil være i kontakt med. Selvom alle siger, at det er okay, at du ikke svarer, så tror jeg langt de fleste mennesker vil kunne genkende den spænding, der kan være ved at skrive med en fyr man er vild med.
Jeg kan godt forstå, hvis det føles næsten helt umuligt og virkelig uretfærdigt, når du ikke må. Selvom du tror, at han måske synes det er træls, så håber jeg også, at det giver en lille smule ro, at han ved, hvorfor du ikke svarer. På den måde, ved han jo også, at det ikke er fordi du mangler interesse.
Dine forældre står fast
Du skriver utrolig fint, hvad det betyder for dig, at dine forældre har taget den beslutning. Du har prøvet at fortælle dem, at det er svært for dig, at de bestemmer over din mobil. Jeg kan virkelig også godt forstå, at du syntes er svært.
Det er tydeligt for mig, at du også ser gode ting ved deres beslutning og du prøver virkelig, at acceptere deres regler, når du fx prøver at lave krea og andet i stedet for. Jeg håber, at dine forældre også kan se, hvor meget du gør for at det her skal være en god ting.
For jeg kan virkelig godt forstå, at det er irriterende, at dine forældre tager en beslutning om, at din mobil skal være væk om aftenen. Måske kan det føles lidt som om, at de glemmer at spørger dig, om hvad du syntes og hvad du har lyst til.
Det kan være svært, at få lavet en regel, som man ikke er enig i, og det kan føles strengt og rigtig uretfærdigt, og jeg kan sagtens forstå, at du bliver frustreret og måske ked af det, hvis du ikke helt føler, at de forstår dig eller lytter til dig.
Mobiler om aftenen
Vi snakker med utrolig mange børn og unge, der har svært ved at sove om natten, fordi mobilen holder dem vågen. Selvom jeg ikke ved så meget om dine forældre, så tænker jeg måske, at de har hørt om samme problematik – hvad tænker du?
De tænker måske, at du bliver alt for fristet, ved at have din mobil hos dig hele natten, og derfor vil de gerne sætte tydelige grænser omkring det.
Du beskriver også selv så fint, at du jo slet heller ikke ønsker, at være vågen hele natten, selvom du godt gad at sove med den.
Det lyder som om, at du selv føler, at du ville kunne styre det og gå i seng i ordentlig tid. Men det får du desværre ikke mulighed for at bevise lige nu. Og det forstår jeg virkelig godt, må føles svært.
I sidste ende, er det noget dine forældre bestemmer.
Men husk, at du har ret til at sige din mening og de skal lytte til dig. Det betyder ikke, at de skal være enige, men som forældre har man pligt til at møde sit barn med respekt og lytte.
Har du måske mod på at snakke med dine forældre igen? Måske du kan fortælle dem, at du føler, at det går udover dit sociale liv, at de fratager dig muligheden for at kommunikerer med dine venner om aftenen?
Måske kunne du selv komme med et forslag til dine forældre med de tidspunkter, som du syntes er gode, og som kan træde i kraft efter sommerferien, hvor du skal i 8 klasse og som måske er mere 8 klasses tider?
Det er ikke sikkert, at det vil hjælpe noget. Men jeg synes faktisk, at det er vigtigt, at de ved, at du slet ikke føler dig træt nok til at være på din værelse alene.
Det kan være, at I kan tale lidt om, hvad du ellers kan lave. Måske ville det være nemmere, hvis I lavede noget sammen, så du ikke skal være alene på dit værelse. Hvad tænker du mon om det?
Du kunne måske også snakke med dine forældre om, om du kunne få lov til at have din telefon måske en smule længere om aftenen, men så få købt ind til noget ekstra fedt krea, som du kan bruge i din tid uden mobil om aftenen.
En ny hobby?
Jeg kan desværre ikke love dig, at de vil lytte og ændre på det. Så hvis dine forældre stadig holder ved deres regel, er det nok vigtigt, at du prøver at nyde din mobilfrie tid bedst muligt.
Det kunne være ved, at fordybe dig i noget, som du rigtig godt kan lide, og ikke vil forstyrres fra. Det kunne være krea eller en ekstra god bog, men det kunne også være, at lave noget med dine forældre som jeg foreslog.
Andre børn og unge fortæller også, at de bruger deres mobilfritid til at lærer en ny hobby.
Det kunne være at lære at spille guitar, sy på symaskine eller måske lave yoga. Jeg ved godt, at det ikke er det, som du allerhelst ville. Men måske kunne det hjælpe at tænke, at på den måde kan du lærer en masse seje ting, som dine venner måske aldrig får tid til.
Hvad tænker du? Du kunne jo også, hvis du har mod på det, vise dem dit meget fine og velskrevne brev, som du har sendt herind, det beskriver og fortæller utrolig flot, hvordan du har det, og hvorfor din mobil betyder så meget for dig.
Jeg håber virkelig, at du får en god snak med dine forældre, og at i sammen finder en løsning, som gør dig glad.
Ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen.
De varmeste hilsner fra
BørneTelefonen