Overtrådte grænser

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, for jeg kan høre, at du går rundt med mange tanker om, hvad du skal gøre i forhold til den ældre fyr, som du har været venner med.

Jeg kan godt forstå, at det er meget ubehageligt og grænseoverskridende for dig, at han gør sådan nogle ting, mens du sover. Det er bestemt ikke i orden.

Du skriver, at du har prøvet at cutte kontakten til ham, men at han bliver ved med at skrive til dig. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du vil afbryde kontakten til ham. Han lyder ikke til at være en ven, du kan stole på, når han gør sådan nogle ting, mens du sover. Det er rigtig godt, at du lytter til dig selv i forhold til, at du ikke vil finde dig i, at han både blotter dig, og tager billeder af dig, og også rager på dig når du sover. Når man er venner, går man selvfølgelig ud fra, at man kan stole på hinanden og ikke bliver krænket eller udsat for grænseoverskridende ting.

Da du er 14 år og under den seksuelle lavalder (som er 15 år), og han er 21 år, skriver du, at du tænker på, om det er muligt at melde ham til politiet. Du skriver også, at du egentlig ikke har tænkt dig at melde ham, men at det kunne bruges som en trussel imod ham, hvis han ikke vil lade dig være. Jeg kan godt forstå, at du får sådanne tanker. Det kan være virkelig frustrerende, hvis man prøver at afbryde kontakten til et andet menneske, og den anden ikke accepterer det og bliver ved med at kontakte en.

Jeg tænker på, om du mon har sagt direkte til ham, at du ikke ønsker at være venner med ham længere og hvorfor? Måske forstår han ikke, hvorfor du vil cutte kontakten til ham, hvis han ikke har fået det direkte at vide af dig selv..? Så undrer han sig måske over, hvorfor du lige pludselig er afvisende overfor ham.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så tror jeg det er vigtigt, at du enten siger eller skriver til ham, at jeres venskab må stoppe, da du ikke længere har tillid til ham på grund af de ting, der er foregået, mens du har sovet hos ham. Når du har gjort dette klart for ham, tænker jeg, at det er vigtigt, at du holder fast i, at du ikke vil have kontakt med ham, og lader være med at svare, hvis han ringer eller skriver til dig. Det er den mest tydelige måde, hvor på du kan vise, at du mener, at du ikke længere vil være venner med ham.

Jeg tror, det er vigtigt, at du heller ikke svarer noget ’grimt’ eller ’jeg vil ikke snakke med dig’, da du så stadig har svaret ham – hvis du forstår, hvad jeg mener? Jeg tænker, at det bedste du kan gøre, hvis han bliver ved med at kontakte dig, er slet ikke at svare. Så tror jeg, at han på et tidspunkt giver op og lader dig være i fred. Jeg tror, at dette vil være en bedre løsning end at true med at melde ham til politiet. Tror du, at du kunne prøve det?

Måske ville det være en god idé, hvis du i en periode prøvede at undgå at komme de samme steder som ham. På den måde kunne I få hinanden lidt på afstand. Nogle gange kan det være sværere at cutte kontakten med én, som man måske risikerer at møde hele tiden. Nogen oplever også, at de kan blive lidt bekymrede for at møde én, som de helst vil undgå at have kontakt med, da det kan blive lidt mærkeligt eller ubehageligt, hvis man fx er til fest med én, som man egentlig ikke ønsker at snakke med eller have kontakt med. Hvis du genkender noget af det, kan det måske være en idé, at du går andre steder hen, hvor du ved han ikke er, indtil du har fået afbrudt kontakten helt med ham.

Gad vide, om du har snakket med nogen om alt det her? Kender dine forældre godt til din ven? Jeg ved godt, at det måske ikke er det mest oplagte at snakke med sine forældre om, men hvis det viser sig, at han ikke vil lade dig være, kan det godt være, at du får brug for hjælp fra nogle voksne. Så måske kan du overveje, om du kan snakke lidt med dine forældre om det?

Her på BørneTelefonen sidder der også voksne klar til at hjælpe dig, hvis du skulle få brug for det. Så er du velkommen til at ringe på 116111 - det er gratis!

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.