Brev
Overtale forældre til at farve sit hår.
Mit probelm er at jeg rigtig gerne vil have farvet mig hår. Jeg er orangehåret, og vil gerne prøve noget nyt.
Min mor siger at det kan man vente med til at man bliver ædre, og hun først farvede sit hår da hun var 30 hår. Hun siger også at det skader ens hårbund… Er det rigtigt? Pleaze hjælp mig til at få hende overtalt.
Hilsen en 12 årig pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årig pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du gerne vi have farvet dit hår, det er sjovt at prøve noget nyt.
Jeg kan forstå, at du har talt med din mor om det, og at hun synes, du skal vente. Jeg tænker, at du nok, er nødt til at vente til du bliver myndig (18 år) Du skriver, at din mor siger, at hår farvning kan skade ens hårbund og det ved du ikke, om er rigtigt. Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt. Hår farvning er smart, men det er ikke altid godt for personen. Stofferne i hårfarve, er jo noget kemisk og det kan give allergi, fx i hovedbunden og i ansigtet. Måske skulle du undersøge, om der findes en bedre økologisk hår farvning, men der kan også være stoffer i som du kan reagere på. Så det er ikke let at give dig et svar, så kan ovetale din mor til at du må farve dit hår.
Håber dette svar er tilfredsstillende.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.