Brev
Værnepligten
Brevet er blevet anonymiseret af redaktionen
Hej, jeg er M på 17 år.
Håber I ved lidt om værnepligten da jeg er lidt usikker på den.
Så vidt jeg forstår SKAL man møde op når man bliver indkaldt til forsvarets dag og hvis man ikke møder op kan man blive anholdt og komme 4 måneder i fængslet, i hvilke verden er det ikke TVANG?
Og hvordan er det retfærdigt, at når man er fyldt 18 og er dreng skal man møde op ellers bliver man sat i fængsel og piger skal ikke sættes i fængsel. Håber i har lidt forstand på det 😉
Pt I må gerne dele det her brev med andre, vil bare kun havde jeres mening. Forsæt god dag
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Brevet er blevet anonymiseret af redaktionen
Kære dreng på 17 år,
Jeg kan godt forstå at du er nysgerrig og har spørgsmål omkring værnepligten. Jeg kan forestille mig, at det måske er fordi du snart er i alderen, hvor du bliver indkaldt. Jeg forstår godt, at det har sat en masse tanker i gang hos dig.
I dit brev fornemmer jeg, at der er noget ved værnepligten, der bare ikke rigtig giver mening for dig. Måske ved du allerede, at du ikke rigtig har lyst til at tjene, og så forstår jeg virkelig godt, at du føler det som tvang, når du læser at du skal møde op for at undgå fængsel.
Måske føler du også lidt, at det er spild af din tid, at du skal møde op til noget, som du ved, at du slet ikke har lyst til? Det forstår jeg også godt. Jeg forestiller mig, at det må føles meget urimeligt og som en forskelsbehandling mellem kønnene, der måske bare ikke rigtig giver mening mere.
Vidste du egentlig godt, at det fra 2027 er det samme for kvinder?
Herefter vil kvinder og mænd være ligestillet, og kvinder skal også møde op på forsvarets dag.
Det er faktisk noget ret nyt, at man mener at kvinder også skal være værnepligtige. Før i tiden tænkte man måske, at forskellen mellem køn var så stor, at kvinder ikke kunne tjene på samme måde som mændene. Nogle mente måske, at kvinderne skulle passe på børnene derhjemme, da man førhen fik børn i en tidligere alder end nu. Måske mente man at det var for fysisk hårdt for kvinder. Måske andre årsager.
Uanset, så mener man i dag, at kvinder og mænd skal være mere ligestillet, hvorfor man nu tænker at kvinderne skal være med til forsvarets dag.
Måske har du bare slet ikke lyst til at være i forsvaret?
Det er helt okay, at du har det sådan. Der er også andre, som helst ikke vil være værnepligtige, fordi forsvaret ikke føles som noget for dem. Derfor er du heller ikke alene, hvis du har det sådan.
Grunden til at man har indført værnepligt og forsvarets dag, er måske for at sikre, at der altid er nok i forsvaret til at kunne forsvare Danmark. Men heldigt for dem (og måske dig), der ikke har lyst til at tjene i forsvaret, er det sådan, at der er rigtig mange, som gerne vil tage uddannelsen. Faktisk er det sådan, at mere end 99% af de værnepligtige frivilligt vælger at tage uddannelsen.
Det betyder, at der er en mindre sandsynlighed for, at du skal i værnepligt – selv, hvis du møder op på forsvarets dag. Mange af pladserne bliver nemlig fyldt ud med dem, som gerne vil frivilligt. Men det er selvfølgelig aldrig helt sikkert om man trækker frinummer eller ej. Jeg forstår godt, hvis chancen for det også fylder lidt i dine tanker.
Hvis det skulle ske, at du bliver trukket til at aftjene værnepligt
… og du bare slet ikke har lyst. Så kan du blive det som kaldes militærnægter. I stedet for at aftjene din værnepligt, skal du så i stedet udføre det der kaldes militærnægtertjeneste. Måske ved du det allerede?
Det er noget man skal søge om. Det kan være du har lyst til at læse mere om det her: Militærnægter (borger.dk)
Kunne mit svar hjælpe dig?
Det håber jeg! Ellers kan du måske læse mere på forsvarets egen side her
Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for vores hjælp igen. Så vil vi altid gerne se, hvordan vi kan hjælpe dig mere.
De kærligste hilsner BørneTelefonen