Psykolog

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Jeg kan godt forstå, at du føler behov for at tømme dit hoved.

Det kan jo være slemt nok, når ens hoved larmer og kværner, og man rammes af tanker og spekulationer.

Hvem kan du tale med? Der er fordele og ulemper ved de forskellige muligheder, som du selv er inde på.

Der er mange muligheder for at komme til at tale med nogen

Jeg forstår godt, hvis du tænker, at kontakt til psykolog er at skyde ‘lidt over målet’. Det er dyrt og svært at komme til at tale med en psykolog. Andre samtaler end psykolog-samtaler kan være lige så gode for dig.

Jeg kan forstå på dit brev, at du mest af alt bare vil have en samtalepartner. Det får mig til at tænke på rådgiverne på Headspace. Du kan tale med rådgiverne anonymt og gratis.

Det an være rart at tale med et menneske, der ikke kender en som privatperson. Så er man ligesom mere fri til at lægge tankerne og følelserne frem. Man behøver ikke tænke på, om man vækker bekymringer hos sin mor eller far. Man behøver ikke tænke på, hvad ens venner tænker om det, man siger.

I denne rådgivning (Headspace) kan du tale med den samme rådgiver flere gange. Du har forskellige muligheder for at få hjælp i denne organisation, der først og fremmest taler med unge mennesker. Se her.

Du kan også bruge BørneTelefonen til at få vendt nogle tanker. Her taler du godt nok med en ny rådgiver hver gang. Men en samtale på BørneTelefonen kan faktisk også være ret godt. Vi har gode rådgivere at tale med. Her tænker jeg også på de rådgivere, der arbejder aften og nat. Telefonen er nemlig åbent hele døgnet på 116 111.

Du kan også se nærmere på BørneTelefonens andre gode muligheder, se fx om memorådgivning her

Måske kan du alligevel tale lidt med din mor?

Det kan faktisk være en god ide at forsøge at få sine nærmeste til at forstå nogle af de tanker, man er ramt af. Du behøver jo ikke fortælle om det hele på en gang. Du kan prøve at fortælle lidt af det, du spekulerer på.

Hvis din mor reagerer roligt og hjælpsomt, så kan du måske afsløre lidt mere til hende. Målet er at finde ud af, om du vil kunne bruge hende til at snakke lidt mere med. Ellers kan du måske gå videre til din far eller nogle af dine venner for at afprøve, om du kan tale lidt med dem.

Måske kan du skrive et brev til en af de personer, du er tæt på? Du behøver måske ikke engang at sende det, hvis du hellere vil have det liggende som en tekst, du har skrevet for din egen skyld.

Det kan være rart at tømme hovedet på skrift. Mange personer har haft glæde af at skrive tankerne og følelserne ned i en tekst. Her er en skabelon, du måske kan bruge. Jeg ved, at andre unge har haft god brug af den.

Jeg tror, at de fleste kender til ‘larm i hovedet’. De fleste kender til behovet for at tømme hovedet for tanker. De fleste vil kunne genkende noget af det, du fortæller om. De allerfleste mennesker har behov for at have nogle at tale med.

Måske er det sådan for de fleste mennesker, at man tænker, når man taler. At tale om ting kan hjælpe en tættere på løsninger og pointer, som man har brug for. Man kan få ideer, input og ikke mindst forståelse fra samtaler med andre mennesker.

Man kan også blive udfordret og inspireret. Det kan være trygt at tale med venner – hvis der er noget, man har brug for at ændre lidt på. Du kan også hjælpe andre ved at lytte på dem. Det tænker jeg, at du gør allerede.

Du virker utroligt betænksom og som en person, der tænker meget på andre. Du tænker på, om du mon tager tiden væk fra andre. Men jeg tror, at det er ret vigtigt for dig, at du får tømt hovedet. Så dit hoved ikke bliver overfyldt. Tænk på, at det kan være rart for andre at vide, hvordan du egentligt har det.

Jeg giver dig derfor denne video om, hvordan man kan starte en samtale om noget svært – måske kan du bruge den? https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Jeg håber, at du får talt med nogen omkring dig. Måske skal du bare lige i gang – og måske kan du kan øve dig på en rådgiver på tlf. 116 111.

Mange hilsner BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.