Brev
Mine mange, mange problemer…
Hej, jeg er en pige på 9 år med mange problemer.  Det er rimeligt svært, fordi jeg aner ikke hvor jeg ska begynde! Men et af mine problemer foregår i klassen. Jeg går i 3.klasse, men der er store problemer alligevel. Alle drengene er uvenner med paralelklassen. De har et problem om at tæske hinanden til blodet løber ned ad tøjet. Det er vildt ubehageligt, og det gør mig bange! Vi har også konflikter i klassen, store konflikter!  Der er skænderier hver dag, og de har det med at vælte bordene, og vælte alle tingene i klassen. De løber rundt og sparker på andre, og det ender med at gå ud over dem. Jeg er også rimeligt ensom, så når alle råber ad hinanden, sidder jeg nede i et hjørne og holder mig for ørene. (Det skal lige siges at jeg sidder bagerst i klassen)  Men hedigvis har vi gode lærerer! Men problemet med dem er altså at vis der er noget i skolegården, eller at andet siger de bare ”Så bare sig de ska hode op..” De virker bare helt ligeglade! Engang blev jeg også mobbet. Det var min bedste ven som jeg ikke kunne leve uden! Men ligepludslig forandrede hun sig. Hun troede mig F.eks med “Hent mig et glas vand, eler jeg tæsker dig!” og jeg følte mig helt knust, fordi jeg elskede hende jo over alt på jorden! Og jeg har også oplevet mobning over nettet. Jeg spiller noget der hedder “IMVU” og jeg spiller jo bare som normalt, og går ind i et offentlit chatrum. Og pudslig er der to, en pige og en dreng, der snakker grimt til mig. Det siger F.eks “Fuck du har en grim kjole! Dit svin, jeg hacker dig!” Og pludslig siger de at de har lavet en hadegruppe om mig.  Jeg rapportere dem, og skynder mig ud af spilet. Men de blev ved, selvom at jeg har gjordt sådan at de ikke kan chatte ti mig!? Det var ret hårdt, fordi man ville jo gerne spille det her spil, og så er der bare nogle andre der ødelægger det! Det går også dårligt derhjemme, mine forældre er skilt. Min mor har en O.K lejelighed, men den er bare lidt lille.  Mig og min mor skændes MEGET tit, engang råbte hun “Du fortjener slet ikke at leve!” og jeg bev ked af det. Men vis vi skal snakke om min far, græder jeg! Han har ikke noget sted at bo.. (Altså han bor ikke på gaden, men har har ikke sit eget hus!) Han er meget tit sur, og også meget tit når vi køre bil! Jeg er bange for ham, fordi når han bliver sur i bilen, råber han og køre så stærkt at man slet ikke kan se omgivelserne! Og han giver også fingeren til andre der ikke har gjordt noget.  Han mener selv at han er blevet tosset, fordi han fløj til malta i 3 måneder.(Det skal lige siges at faktisk både min mor og far drikker mere end sædvanligt.. Jeg ved ikke om de er alkoholikkere.. De drikker i smug, og jeg har set det!) Jeg tror at han er ramt af stress, han er tit sur, og jeg ser ham græde. Jeg har vildt dårlige følelser i maven. Jeg er også blevet lidt afhænging af cutting, af en alder af 9. Der er faktisk ikke nogen der ved det, men det er fordi alle er bare så ligeglade, og forstår ikke mine problemer! De tager det som om det er normat med alle problemerne! Men jeg ved jo, at det er det ikke! Det er virklig svært! Jeg har det også svært, fordi jeg er vikrlig overvægtig! Jeg vejer dobbelt så meget som en af de andre fra klassen! Jeg håber virklig du kan hjælpe mig, fordi det er en svær verden! Jeg græder mig sev i søvn, mens jeg tænker på selvmord. Jeg ved godt det er dårlige tanker.. Det er svært! Hilsen Vædderen.
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Vædder
Tak for dit brev. Godt du skriver til BørneBrevkassen - for jeg kan godt høre at der er flere ting, der er svære for dig for tiden.
Det lyder som om, at du er kommet i en klasse, hvor der ikke er rart at være..? Jeg tænker, det må være rigtig ubehageligt, ikke bare for dig, men for alle i jeres klasse, og at de voksne omkring jer har ansvaret for at få ændret på det!
Men jeg kan forstå på dig, at du ikke oplever, at I bliver taget alvorligt af de voksne..? Det er sådan, at det er de voksne, der er ansvarlige for, at I trives I klassen! Skolen har i følge loven pligt til at sørge for, at der er en god stemning i klassen. Derfor er I måske flere der sammen kan gå til inspektøren på din skole?
Og når det gælder mobning på nettet, så gælder det samme: Fortæl en voksen, du har tillid til, hvad der skete. Så kan de hjælpe med at finde ud af, hvordan man skal takle det. (Du kan også starte med at fortælle om oplevelserne til en god ven eller veninde. Måske kan han eller hun så hjælpe med at finde en voksen, som du kan betro dig til...) For selvom du klarede det super flot og passede på dig selv, da de to fra IMVU truede dig, så er det jo alligevel ubehageligt at gå rundt og tænke på det bagefter.
Med hensyn til hvordan det går der hjemme, så synes jeg, det lyder som om, at du og din familie har brug for noget hjælp udefra. Når det er sådan, at dine forældre smugdrikker og at din far har et kæmpe temperament og måske er stressramt og at din mor og dig hele tiden kommer til at skændes, så lyder det til, at nogle andre voksne skal hjælpe med at finde ud af, hvordan det kan blive bedre.
Når man har forældre, som drikker for meget, så sker der tit det, at de ikke rigtig lægger mærke til, hvordan deres børn har det. De kan også tit have svært ved at give deres børn den tryghed og omsorg, de har brug for. Måske kan du genkende noget af det?
I hvert fald, så tænker jeg, at du skal have talt med en voksen om alt dét, der sker. K
an du mon komme i tanke om en lærer, et familiemedlem eller en tredje voksen, som du tør betro dig til..? En idé kan være at vise den voksne dit brev og mit svar? (jeg synes nemlig dit brev meget fint fortæller, hvor mange ting, du slås med for tiden.)
Hvis du ikke kan komme i tanke om en voksen, så synes jeg du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111 - de er gode at tale med - og det er gratis at ringe! Og så kan de snakke med dig om, hvad du så ellers kan gøre.
Varme hilsner fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.