Brev
Min kærste føler jeg altid er sur på hende
Hej
jeg er en dreng på 17 år som har en kæreste på 16, her for tiden har vi nogle problemer.
Hun går nemlig hele tiden og tror jeg er sur på hende fordi jeg bliver irriteret over nogle ting som jeg selv føler er okay jeg bliver sur over,
Fx her forleden så så jeg på hendes telefon at hun fik en onani video af en dreng hvor han dermed kommer i videoen også, også sætter jeg selføldelig spørgsmålstegn til det da jeg ikke synes det er okay hun har sådan nogle på sin snap, jeg råber ikke, eller bliver sur på hende.
men hun trækker altid det kort med jeg bare er så pisse sur hele tiden, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal reagere over sådan nogle ting og derfor kommer jeg også og spørger her, der har været flere episoder hvor nogle har siddet og gjort mig til grin uden hun har taget mit parti og bare hoppet med på deres snak og snakket lort om mig med dem.
hvor jeg så vælger at spørge hende hvorfor hun ikke tager mit parti hvor hun bare kommer med svarer, det var min skyld, undskyld fordi jeg ik tog dit parti. Jeg forstår det ikke helt så ja..
dreng på 17:)
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år.
Tak for dit brev. Det lyder som om, at det er en svær situation, og jeg kan godt forstå, at det går dig på.
Kærlighed kan være fantastisk og berusende, når det går godt – og det kan ligeså vel være en kilde til en masse svære følelser.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du sætter spørgsmålstegn ved de ting, som din kæreste gør, og som du ikke føler er okay. Det er en god egenskab at kunne undgå at blive sur og råbe, men stadig at stå ved de ting, som man ikke synes er i orden.
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at din kæreste tolker det som, at du er sur, hver gang der er en konflikt mellem Jer. Måske ved hun ikke helt, hvordan hun skal reagere på konflikter, og så kan det føles “nemmere” for hende at sige, at det er din skyld og dig, der bare bliver hurtigt sur. Måske er hun ikke i stand til at kunne se, hvad det betyder for dig, at se det fra dit perspektiv?
Det kan være enormt svært, når to parter har forskellige måder at opfatte en situation. Det må ikke være en rar oplevelse, at din kæreste tog de andres parti og deltog i at snakke grimt om dig. Nu ved jeg ikke, hvordan I har forsøgt at tale om konflikterne før. Men måske kunne det være en idé at forklare hende, at du faktisk bliver ked af, at hun hele tiden opfatter dig som sur. Men at du faktisk har andre følelser end at være sur i de situationer, du nævner – hvor du måske føler, at hun ikke respekterer dig eller forstår dig.
Samtidig kan du overveje at spørge din kæreste, om der er noget du kan gøre for, at hun ikke synes, du virker sur hele tiden. Ikke fordi, at det er din skyld! Men måske har hun brug for, at du siger tingene på en anden måde, for at hun forstår dem. Måske er hun usikker på, hvad hun skal gøre. Men samtidigt er det også vigtigt, at du tager hensyn til dine egne følelser og fortsat sætter ord på, når der er noget som går dig på. Måske handler det bare om, at finde en ny måde at snakke om konflikter, så begge parter føler sig forstået. Kunne det mon være en mulighed, at I satte jer ned sammen en dag, hvor der ikke har været konflikter mellem jer, og du så kan fortælle hvordan du har det?
Jeg lægger mærke til, at du i dit brev ikke ellers siger noget om, hvorvidt I ellers har et godt forhold eller om du elsker hende. I et forhold er det vigtigt, at man har følelsen af, at ens kæreste  respekterer de følelser og de grænser, man har. Måske er det en god idé at du tænker lidt over, om de eventuelt gode ting i jeres forhold fylder mindst ligeså meget som konflikterne? Og om det overhovedet føles som et godt og sundt forhold for dig at være i længere?
Mon du har en god ven, som du kan tale med om problemerne med din kæreste? Der er en del unge som synes, at det er hjælpsomt at drøfte tingene med en ven, som måske kan komme med gode råd.
Det kan også være en idé at sætte sig og skrive en liste med de ting, som du synes er svære/gode i jeres forhold, så du får et overblik over det. Og finde ud af hvad der er ok for dig i jeres forhold. Det kan måske hjælpe dig til at finde ud af, om du bliver i forholdet eller du skal ud af det?
Jeg håber, at du kan bruge svaret til at reflektere over dit forhold, og at du kan få talt med din kæreste om det. Du er også altid velkommen til at kontakte os BørneTelefonen på 116111 (tlf, sms og chat)
Kærlig hilsen
BørneTelefonen