Jeg vil ingenting.

Hejsa, jeg er 18 og skal snart til at gå ud af gymnasiet.

Vi skal snart finde ud af, hvad vi vil bagefter, problemet er bare dette at jeg vil ingenting.

Jeg vil tage et sabbatår, men har aldrig haft noget jeg vil være. Jeg har spurgt alle mine lærere og min uddannelsesvejleder om uddannelser, om hvilke der er og hvad de fører til, men ingen uddannelser er noget jeg gider.

Mit liv føles så håbløst og selvom folk siger jeg nok skal finde ud af, hvad jeg vil, så tror jeg ikke helt på det. Har tjekket alle uddannelser på uni, professionsbachelorer osv. men ingen er mig, jeg føler ikke rigtig noget er mig i den her verden og ved ikke helt, hvad jeg skal gøre ved det.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Hvad nu hvis dit projekt det næste års tid bliver at finde ud af, hvad du vil! Hvordan lyder det?

Jeg vil lige starte med at sige til dig, at det er helt almindeligt ikke at vide, hvad man har lyst til at lave eller uddanne sig som, når man er 18 år. Vi får henvendelser fra masser af unge mennesker, der har det ligesom dig.

Det er ikke alle, der bliver inspireret i skolen til at finde den retning, de brænder for eller har lyst til at udforske. Det kan være, at der skal noget andet til at tænde din nysgerrighed. Noget andet end skolen kan tilbyde.

Du har mulighed for at prøve forskellige områder af, på din måde. Når du er færdig med skolen, kan du tage et arbejde og på den måde få nogle erfaringer med, hvad du er god til, og hvad du kan lide at lave. Måske møder du nogle interessante mennesker på din vej, folk der pirrer din nysgerrighed.

Vi er ikke alle sammen ens, og vi lærer ikke på den samme måde. Derfor kan det godt tænkes, at du skal ud i livet og afprøve forskellige arbejdsområder, før du får den følelse af, at her er noget du ønsker at arbejde videre med. Hvad tænker du om det?

Man får ofte den opfattelse, at det forventes at man skal vide, hvad man vil. At man skal gå den lige vej fra skole til uddannelse til job. Det er sådan, man får succes. Det forventes. Men det kan være en tung byrde af forventninger.

Og heldigvis er sandheden, at vejen til et godt liv sjældent er en lige vej. Man skal ofte omkring forskellige jobs og nogle gange forskellige uddannelser, før end man finder sin vej.

Du har mulighed for at skabe dine egen erfaringer, som vil bringe dig videre, men det kræver at du lægger en plan for dig selv. En sådan plan kunne eventuelt være, at du vil sørge for, at du er konstant i arbejde. Og at du derved får gjort dig en masse arbejdserfaringer. En del af din plan kan også være, at du lover dig selv at blive glad for alle de erfaringer, du får på din vej, gode som ikke så gode. For alle erfaringer hjælper dig videre!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.