Brev
Jeg synes ikke om min mors kæreste
Hej børnetelefonen.
Mine forældre er skilt.
for ca. 1 år siden fik min mor en ny kæreste, da jeg endelig skulle møde ham var det ingen succes. Ham og min mor sad bare og kyssede og holdte i hånd, og glemte næsten at jeg var der. Lidt efter skulle han hjem til os og aflevere min fødselsdagsgave. Der begyndte han at opdrage på mig og skælde mig ud, han sagde bl.a. at det ikke var okay at jeg var på mit værelse og at det var syndt for min mor når jeg var på mit værelse. Min mor sagde ikke noget til det hun gav ham bare ret. Nu er det ca. 1 år senere og jeg har fødselsdag i morgen, det sidste år har jeg ungået så vidt muligt at se ham. Min mor har bestemt at min mors kæreste, min mor og mig skal ud at spise i morgen aften til min fødselsdag, det gider jeg virkelig ikke. Jeg vil meget hellere ud at spise bare mig og min mor, jeg har sagt det til min mor, men hun siger bare at sådan bliver det. Og det er jo MIN fødselsdag. Jeg føler mig lidt nedprioteret fordi at min mor er helt ligeglad med min holdning. Jeg ved ikke om jeg har ret til at mene det, men faktisk vil jeg helst bare lade være med at se ham igen, for det ender altid med at han skælder mig ud og får mig til at græde.
Håber at i kan hjælpe, mvh en frustreret 13 årig pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige.
Det var godt du skrev ind til BørneTelefonen, for jeg kan læse, at det er noget der går dig meget på. Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at din mor ikke lytter til dig, når du prøver at fortælle, at du ikke bryder dig om hendes kæreste.
Du skriver også at du føler dig nedprioriteret, hvilket er en meget ubehagelig følelse. Det ved jeg, at mange børn oplever, når deres forældre får en ny kæreste.
Du fortæller i dit brev, at din mors kæreste skælder dig ud og råber ad dig. Du fortæller faktisk, at det påvirker dig så meget, at du begynder at græde. Når du fortæller det, tænker jeg, at du måske ligefrem føler dig bange for din mors kæreste.
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det slet ikke er okay, at din mors kæreste råber ad dig og skælder dig ud til et punkt, hvor du bliver ked af det. Faktisk er det slet ikke din mors kæreste opgave at opdrage dig. Det er nemlig dine mor og far, der skal det.
Angående din fødselsdag hvor din mor har besluttet, at hendes kæreste skulle med jer ud og spise, forestiller jeg mig, at det er fordi din mor måske ønsker at dig og hendes kæreste, får et bedre forhold til hinanden. Det kan være rigtig svært at synes godt om sin mors nye kæreste, fordi det ofte er forbundet med, at ens mor opfører sig anderledes, og pludselig bruger en masse tid og energi på ham, hvor hun måske førhen brugte det meste af den på dig?
Jeg synes det er rigtig sejt, at du allerede har forsøgt at snakke med din mor om hvordan du har det. Desværre lyder det ikke til at hun forstår hvor meget det egentlig går dig på. Du kunne måske prøve at læse det brev, du har skrevet herind, højt for hende.
Det kan være, at det kan hjælpe hende til at forstå, at det er noget der fylder meget i dit hoved. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får sagt til din mor, at du bliver ked af det, når hendes kæreste råber af dig, og at du ikke bryder dig om at han opdrager på dig.
Du fortæller jo, at du allerede har forsøgt at tale med din mor om det. Og måske føler du, at det er rigtig svært at tale med din mor om.
Hvis det er sådan, du har det, synes jeg, at du skal prøve at tale med nogle andre voksne om det. Du skal nemlig ikke acceptere, at det er så svært for dig. Og jeg tror, det kunne være rigtig rart for dig, hvis du havde en voksen, der kunne hjælpe dig lidt.
I dit brev fortæller du ikke, om dit forhold til din far – eller om du har en far. Men hvis det kan lade sig gøre, kunne det måske være en god ide at tale med din far om det. Det kunne være en god ide at fortælle, at du har forsøgt at sige det til din mor, men at du ikke føler, at hun lytter eller forstår.
Hvis du ikke kan tale med din far om det, kan det være, at der er en anden voksen, du er tryg ved, som kunne være god at tale med. Måske din lærer, en nabo eller onkel/tante.
Hvis du ikke kommer i tanke om nogen, synes jeg, du skal kontakte os her på BørneTelefonen igen. Så kan vi sammen tænke mere over, hvad du kan gøre. Eller hvad vi kan gøre for at hjælpe dig.
Du kan ringe og tale med os her på BørneTelefonen på telefonnummer 116111.
Når du ringer til BørneTelefonen, kommer du til at tale med en af vores søde rådgivere. Vores rådgivere har alle erfaring med at hjælpe børn og unge. Det er gratis at ringe til BørneTelefonen, og vi har altid åbent.
På BørneTelefonen er det dig, der bestemmer, hvad vi skal tale om. Vi tager dig altid seriøst. Her kan du se, hvad der sker, når man ringer til BørneTelefonen.
Har du snakket med dine veninder, om hvordan du har det? Det kan være, der er nogen af dem der har eller har haft det på samme måde. Selvom dine veninder måske ikke har oplevet det samme, kan det være rart nogle gange at få luft for sine tanker.
Jeg kommer også til at tænke på, om du savner noget alene tid med din mor. Du kunne prøve at foreslå hende at I har en enkelt eftermiddag/aften om ugen, hvor det bare er jer to der laver noget sammen.
Jeg forstår godt, hvis du synes det er en svær samtale at skulle tage med din mor. Det, at du har skrevet herind, er en styrke du kan bruge, hvis du vil tage snakken med hende igen.
Hvis du stadig er i tvivl, om hvordan du skal få det hele sagt, så er du som sagt meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen, så en rådgiver kan hjælpe dig med hvordan du skal gribe det an.
Jeg håber du kan bruge mine forslag!
Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen